Hoe vaak kan een sidderaal stroom geven per minuut, uur of dag?

Hallo ik weet dat een sidderaal stroom kan geven.. rond de 650 volt. Maar ik kan nergens vinden hoe vaak hij dit kan? Kan een sidderaal dit continu? of maar een keer per minuut? Wie kan mij hier meer over vertellen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Uit Wikipedia
Volwassen dieren (met een lengte tot 2 meter) kunnen spanningen genereren tot 850 volt bij een stroom van 1 ampère, uit de wet van vermogen (P = U x I) is dit dus 850 volt x 1 ampère = 850 watt.

Wat ontbreekt is de tijd , want de aal gebruikt een puls om zijn prooi te verlammen en als dat om milliseconden gaat is praat je over enkele watts.
De aal gebruikt wel frequent laag spanningspulsen om zijn prooi te localiseren maar hoe vaak de zware pulsen kunnen worden opgewekt kan ik nergens vinden maar ik vermoedt dat maar beperkt is door de zware belasting van de energievoorraad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De energie energie die een levend wezen levert, kan nooit meer zijn dan de energie die hij opneemt.
Een volwassen mens van ca 80kg heeft een energie intake (eten) van 8400kJ/dag.
Een volwassen sidderaal van ca 20 kg heeft dan bijvoorbeeld een energie intake van 2100kJ/dag.
Als je dat geheel omrekent naar elektrisch vermogen kom je op 20W.
Een gemiddeld huishouden verbruikt ca. 200W.
Je hebt dus per persoon ongeveer 5 (zeer efficiënte) sidderalen nodig.
Die moeten natuurlijk wel hun energie uit eten halen.
Het is dus niets meer dan een vorm van biologische energie opwekking.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op Wikipedia wordt er aangegeven dat een sidderaal een stroomstoot van wel 850 watt kan leveren.. dan lijkt het mij niet dat hij per dag maar een vermogen van 20W kan opbrengen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het aantal Watts heb je ook de Ampères nodig!
Reddie
8 jaar geleden
@bramhuisman1, zie het antwoord van gerardkh.
@Gesp, Watt is een vermogensmaat die niet alleen geldt voor elektrische energie. Ook kiloJoules per dag (eten) is een vermogensmaat.
Reddie
8 jaar geleden
@bramhuisman1, @Gesp,
600V*1A=600W lijkt erg veel, maar waar je je op verkijkt is de duur van zo'n stroompuls.
Maar als een puls 40ms duurt is dat nog maar een energie van 24Ws. Smeer dat uit over 1 minuut (elke 60 seconden 1 puls), dan is dat nog maar 0,4Ws per minuut.
Reken dat over 24 uur, dan houd je niet zo veel meer over.
Waarschijnlijk weet je wel dat fietsers graag hun dynamo van het wiel halen, omdat ze het laten branden van een lampje van 5W al hinderlijk vinden. En dat nog niet eens bij een lange rit.