Waardoor krimpen (sommige) bloedvaten als het koud is?

Stel je komt van het bloedhete buiten naar binnen waar de airco goed zijn best doet. Meestal krimpen dan sommige bloedvaten. Maar waardoor komt dat?

Komt dat door een puur natuurkundig principe dat dingen in met lagere temperatuur nu eenmaal sneller klein worden.
Of komt dat toch door een chemische reactie van het lichaam zelf dmv allerlei neurotransmitters en van dien aard.
Of natuurlijk beiden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

Als je afkoelt, krimpen de bloedvaten in je huid. Hierdoor raak je minder warmte kwijt. Dit wordt gedaan om te zorgen dat je vitale organen wel warm genoeg blijven om te werken. Het lichaam schakelt processen, die op dat moment minder belangrijk zijn, een tandje terug.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar de vraag blijft waardoor krimpen ze? Waarvoor begrijp ik wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wordt door je lichaam zelf geregeld, niet doordat dingen natuurkundig krimpen door kou. Welke signalen daarvoor precies gebruikt worden, weet ik niet uit m'n hoofd. Ik denk dat je hersenstam signalen geeft aan spieren in vaten om samen te knijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gevind! :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17929604
https://en.wikipedia.org/wiki/Vasoconstriction#General_mechanism Als je het koud krijgt, wordt je sympatische zenuwstelsel gestimuleerd om adrenaline aan te maken. Door adrenaline nemen de spiercellen calcium op, waarna ze samentrekken.

Andere antwoorden (1)

Ik heb het vroeger toen ik maar één keer per dag ('s avonds) at, verschillende keren ervaren bij koud weer.
De eerste maal was in een supermarkt toen ik een winkelkarretje buiten vastnam. Eenmaal binnen kreeg ik plots pijn in een paar vingers. Toen ik keek, zag ik dat de bovenste helft spierwit was. Automatisch begon ik met die hand wat te slaan. Na een tijdje zag ik weer doorbloeding, en ging de pijn weg. Mijn arts beweerd dat het een onschuldige aderkramp was. In de winter had ik er vaker last van, in de zomer nooit. Een koude deurkruk vastnemen was al voldoende. Ik nam dan warm water en kneep in dat water in een sponsje. Dit hielp vrij snel. Toen ik 2 maal per dag ben gaan eten, hield het op, maar ik had het verband nog niet gelegd.
Later zag ik een docu van een professor die op een gebergte zich in de sneeuw ingroef voor een test. Bij het begin van onderkoeling kreeg hij eveneens aderkrampen in de uiteinde van zijn lichaamsdelen. tenen, vingers, neus en oren. Dit was een reactie van het lichaam om de warmte enkel bij de vitale organen te houden. Bloedvaten in vingers en handen, neus en oren geven te veel warmte vrij, via het bloed.
Na het zien en het horen van die man, kon ik voor het eerst een verklaring vinden, die voor mijzelf plausibel was. Door te weinig energie, kwam ik over een grens (in de winter dus), die mij zulke aderkrampen cadeau deden.
Deze aderkrampen worden in gang gezet wanneer de inwendige lichaamstemperatuur te laag wordt. De manier waarop het gebeurd is een reactie reed uitgelegd. Ik ga dat hier dus niet plaatsen.