Weet iemand welk beestje dit is?

Gevonden in de slaapkamer. Lijkt volgens mij op een museumkever-larve. Graag hoor ik van jullie wat het is en wat ik er aan kan doen (is het schadelijk?)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Antwoorden (2)

lijkt mij juist dat het een larve van de muzeumkever is,en deze zijn schadelijk:
Tapijtkevers kan men maar beter niet in huis hebben want deze insect kan ontzettend veel schade aanrichten. De kever wordt ook wel museumkever genoemd, zijn wetenschappelijke naam is Anthrenus verbasci. Zijn de insecten éénmaal in huis, dan is het van groot belang dat zowel de kevers als de larven, op de juiste manier worden bestreden om een plaag te voorkomen. Het zijn trouwens niet de volwassen kevers die voor de schade aansprakelijk zijn maar juist de larven vreten gaten in allerlei organisch materiaal.
fremar
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Een museumkever is een andere soort dan een tapijtkever.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor, twee namen voor het zelfde beestje.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Museumkever_(Anthrenus_verbasci)
Amadea
8 jaar geleden
De gewone tapijtkever wordt ook wel eens de museumkever genoemd, hoewel dit twee verschillende soorten zijn die onder de familie 'tapijtkevers' vallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb er nu enkele gedood zelf, zie er geen meer kruipen. Hoe bestrijd ik ze?
nounka
8 jaar geleden
Aangezien die beestjes nogal graag van 'dood materiaal' leven,... als je voldoende (regelmatig) ervoor zorgt dat er geen voedsel voor hen is, dan zal hun aantal al erg teruglopen. Heb ze ook elk jaar in de slaapkamer. Nu ik iets beter oplet om ook helemaal onder het bed te gaan met de stofzuiger en de swiffer, zijn het er heel wat minder. Ook komen ze vaak binnen omdat er ergens in de dakgoot een voedselbron is ( vb oud vogelnest ) als je dat wegdoet is het dus ook weer een kans minder voor hen.
Dat is de larve van een gewone tapijtkever. Als je er veel van in huis hebt dan kunnen ze aanzienlijke schade aan wollen vloerbedekking en kleding aanrichten. Wanneer je aangetaste materialen op 60 graden een half uur wast of laat wassen dan zijn de beestjes dood en kunnen de gaten hersteld worden. Twee weken in een vrieskist bewaren is ook een methode.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb nog geen schade aangetroffen, zag ze alleen lopen. Misschien een stuk of 10. Spray tegen kruipend ongedierte dus?
Amadea
8 jaar geleden
Dat kan inderdaad.