Als een wrat spontaan verdwijnt waardoor gebeurt dat?

Wratten ontstaan door een virus. Is het dan zo dat als het immuunsysteem het virus heeft verslagen de wrat dan ook verdwijnt? Zo ja waarom duurt het dan soms jaren? Is het dan al die tijd aan het toevallig proces van afweer onderhevig?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan ben je zwanger :) Nee ik hoor vaak dat bij zwangerschap de wratjes verdwijnen . Er zijn helaas meerdere oorzaken voor wratten en die niet zomaar verdwijnen . Raadpleeg echt altijd een arts bij hardnekkige wratten .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prachtig! De wrat is verslagen door jouw immuunsysteem! Het heeft tijd gekost voor jouw immuunsysteem om de rakker om zeep te helpen, maar nu weet ze hoe het moet. De kans dat ditzelfde virus bij jou nogmaals terugkomt is minimaal, want volgende keer is je immuunsysteem veel sneller met ingrijpen.
Veel beter dan welk middel van de huisarts/dermatoloog dan ook, want met die middeltjes zal de wrat vaak (maar beslist niet altijd) ook verdwijnen, maar je blijft vatbaar voor hetzelfde virus en de kans op terugkeer van het kreng is dan ook veel groter. Vooral voetwratten kunnen heel hardnekkig zijn.
Prima dus. Chapeau voor je eigen lijf!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb vroeger, in mijn eerste leven, ook wratten gehad die eensklaps verdwenen. Ik heb nooit geweten hoe het kwam, me het ook nooit afgevraagd en dusdanig ook nooit geweten dat een virus de oorzaak was. Blij het nu te lezen.
Goede vraag trouwens.

Het beste antwoord

Er is data dat antilichamen tegen HPV (de virusgroep die wratten veroorzaakt). Deze antilichamen nemen af als de wrat verdwenen is. Waarschijnlijk helpen deze antilichamen om de wrat te genezen.

Wat verder meespeelt is dat HPV keratocyten infecteerd. Dit zijn 'volwassen' cellen die nog weinig door kunnen delen. Hierdoor is het leven van een wrat beperkt. Daarbij zorgen deze cellen en wratten in het algemeen weinig ontsteking reacties. Daardoor zal het ook langer duren voor een wrat verdwijnt, maar heb je er ook niet veel last van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meeste wratten verdwijnen binnen twee jaar na het ontstaan vanzelf. Zwarte puntjes in de wrat zijn vaak een teken dat de wrat zal gaan verdwijnen. Voetwratten kunnen hardnekkig zijn.
fremar