Waarom zijn het altijd hommels die je dood op de grond ziet liggen in plaats van bijen of wespen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
12.5K

Het beste antwoord

Vooral in deze tijd van het jaar vind je inderdaad veel dode hommels. Vaak zijn het slachtoffers van parasieten (in feite: parasitoiden) zoals blaaskopvliegen (familie Conopidae). Het vrouwtje van de blaaskopvlieg legt een eitje in de hommel door de achterlijfssegmenten wat van elkaar af te duwen. Dit alles terwijl het vrouwtje met de hommel mee vliegt. daaruit komt een larve die de hommel opeet, te beginnen met de minst kwetsbare organen zodat de hommel nog zo lang mogelijk leeft, dus vers voedsel oplevert.
Hommels die wel een parasiet bij zich dragen maar nog niet dood zijn, vliegen vaak wat suffig rond of kruipen in een later stadium wat over de grond. Overigens kunnen bijen ook het slachtoffer zijn, maar omdat ze veel kleiner zijn valt dit minder op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat heeft te maken met het verschil in leefwijze, hommels sterven vaak door voedselgebrek omdat ze nauwelijks voorraden aanleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Wat moet ik lezen in de link?
lees deze eens
http://www.ahw.me/indexhommel.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry de verkeerde link maar de goede met duidelijke informatie over voedselgebrek kan ik even niet maar vinden dan maar een bericht in het NH Dagblad over het fenomeen http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/alkmaar/article23893803.ece Maar als google op bommels en dood krijg je een boel links die er iets over zeggen.
ronron1212
8 jaar geleden
dit staat in de tekst en dat klopt ook
Hommels zijn ten opzichte van andere insecten te meer kwetsbaar omdat ze geen goede vliegers zijn