Fotosynthese door licht van lantaarnpalen mogelijk?

Is het mogelijk dat er in planten fotosynthese plaats vindt als het licht ontvangt van openbare lantaarnpalen?

Zoals in gemeente tuinen dus etc.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vlak bij mijn huis staat een lantaarnpaal waar de takken van een berk omheen zijn gegroeid. In de herfst blijven de bladeren vlak bij het lichtgevende deel van die paal veel langer groen en vallen later af dan de andere bladeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In theorie is fotosynthese door licht van lantaarnpalen mogelijk. In praktijk is de kans dat het gebeurd klein aangezien lantaarnpalen vaak alleen 's nachts branden. Dan heeft de plant dus al een hele dag zonlicht gezien en wil hij ook gaan 'slapen'. Of m.a.w: je mag een plant zo lang aan licht blootstellen als je wilt, op een bepaald moment stopt de plant met de fotosynthese ondanks het continue aanbod van licht. Ook planten hebben een soort van biologische klok.

Antwoorden (4)

Ja, feitelijk draaien weetplantages daar min of meer op. Overigens is het wel belankrijk wat de lichtbron is omdat de freque tie van belamg is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe wel, mits het licht sterk genoeg is en van de juiste golflengte (planten gebruiken niet het hele spectrum voor hun fotosynthese).
Echter, dat is niet zonder risico's ; veel planten gedijen helemaal niet bij teveel of te langdurig licht. In principe is het een vorm van milieuvervuiling (lichtvervuiling).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jazeker. En je haalt meteen het probleem aan dat men in grotten vindt waardoor de mens weer de natuurlijke habitat verstoort. In de grotten die men voor publiek toegankelijk stelt, zie je overal begroeiing rond de lampjes. Men is nu op zoek naar speciale lampen die GEEN groei zouden veroorzaken, maar dit lijkt voorlopig een vrij onmogelijke zaak. Planten zijn enorm 'intelligent' in het verwerken van het nauwelijkse licht dat ze krijgen.

Als je nog dieper gaat in de diepste zeeën zouden er wezens zijn die ook ZONDER licht gedijen. Maar soms geven ze dan zelf licht, dus vermoed men dat er sprake is van energieuitwisseling in het lichaam zelf.

Dit soort dieren stelt ons voor serieuze wetenschappelijke problemen en we zijn er dus nog niet aan uit, maar vast staat dat fotosynthese een enorme principiële kracht is voor elke levensvorm op aarde.

Dank je voor deze vraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het najaar kan je dat zelf waarnemen, bomen die dicht bij een lichtbron staan blijven langer groener en laten later hun blad vallen.
Dat komt voor een deel ook dat de totale daglengte van licht langer wordt in de buurt van een lantarenpaal.
Veel bomen reageren op een bepaalde daglichtlengte, om b.v. hun blad te laten vallen
Dus ja het licht van een lantarenpaal heeft invloed op de fotosynthese.