Waar blijven de geurmoleculen die je in je neus krijgt?

Je krijgt een geur in je neus, dus ook de geurmoleculen. Welke weg leggen zij af en verdwijnen zij uiteindelijk weer (geheel) uit het lichaam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Via de longen worden deze uit de neus gezogen en (deels) opgenomen, deels uitgeblazen.

Toegevoegd na 7 minuten:
De weg welke ze volgen om te verdwijnen hangt van de stof af.
Veel wordt uit de longen in het bloed opgenomen en meestal door de lever geinactiveerd of opgeslagen in het lichaam.
Dat laatste gebeurt vaak met verdovende middelen zoals THC en gifstoffen die vet-oplosbaar zijn.
Onttrek je dus aan geuren die (mogelijk) schadelijk zijn, en blaas bij de eerste ervaring van mogelijk gevaarlijke stoffen je neus leeg en houd je adem even in , zoek meteen gezonde lucht op en adem weer normaal.