Waarom heeft de een het koud en de ander het warm onder dezelfde omstandigheden?

Toegevoegd na 3 dagen:
Hartelijk dank voor reacties en antwoorden!
Het beste antwoord kan ik zo niet kiezen, misschien later, nog eens goed lezen! :-)))

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak heeft dat te maken met de doorbloeding.
Ritsuka
8 jaar geleden
doorbloeding en stofwisseling denk ik
Ritsuka
8 jaar geleden
en vetpercentage en gewicht
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier wat algemene redenen . De een heeft een ( op dat moment )hogere verbranding . Het kan ook door inspanning maar ook juist na inspanning een verhoogd vochtige huid . Dan het soort vet :) ben je vaak in de kou dan heb je bruin ( nig ) vet dat isoleert beter Dat laatste is nog vol in onderzoek . Het verschil in wit en bruin vet . Dus gewoon vaak een koud bad en je slankt al af :) ja een koude ruimte kost je lichaam meer energie dus een hogere verbranding is nodig lukt dat niet dan voel kou . Je moet er dus ook aangewend zijn .
Cryofiel
8 jaar geleden
Soort vet. De ene heeft veel vet, de andere weinig. De ene heeft meer wit vet, dat wel energie opslaat maar verder niets doet. De ander heeft meer bruin vet, dat energie verbrandt en zo warmte produceert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vertel mij wat! Ik voel me het lekkerste bij 15 graden, max 18. Mijn man vindt het pas lekker worden bij 22-24 graden. En bij die temparatuur kan ik dus echt niet slapen, en zit ik te zweten in de woonkamer.
Ik draag ook altijd korte broeken en shirtjes met korte mouwen, zelden sokken of een jas. Gedeeltelijk komt dat omdat ik minder stil zit dan hij (thuis dan, op zijn werk is hij veel meer in beweging) en omdat ik een vrouw ben en mijn hormonen meespelen.
Verder heb ik overgewicht, en vraag me af of dat vet nou isoleert of juist de doorbloeding belemmert. Ook stap ik makkelijk in een heel heet bad, terwijl mijn man in één keer in het koude water duikt aan het strand.
Amadea
8 jaar geleden
En er zijn ook omstandigheden mogelijk waardoor je als vrouw het eerst koud hebt en je tien minuten daarna de vlammen uit het gezicht slaan zo heet als je het ineens hebt...

Het beste antwoord

In ons lichaam zit een soort van thermostaat.
Wordt ons lichaam te koud, dan zorgt het voor meer warmte/ minder verlies van warmte.
Is het te warm dan zorgt het voor b.v gaan zweten voor afkoeling.
Maar deze ' thermostaat' werkt niet bij iedereen naar behoren.
Vooral vrouwen klagen vaak over het koud hebben.
Medicijngebruik kan ook de werking van de ' thermostaat' verstoren.
Lichamelijke klachten hebben er invloed op.
Bij erg veel binnen zitten en de kachel hoog, kan de 'thermostaat' lui worden.
Bij te veel kleren aan hebben dus ook.
Bij te weinig lichaams beweging dus ook.
En dan is er nog het psychische effect, als iedereen zegt dat het erg koud is buiten, dan zal je het ook als erg koud kunnen ervaren.
Voor iemand die altijd zomer en winter buiten is ( zoals ik ) is die 'thermostaat ' in optimale conditie, hierdoor is het buiten nooit te koud ( behalve bij extreem weer ) en binnen niet te warm.
Zo zijn er heel veel oorzaken voor het wel of niet koud hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aanvulling,
de vorm van het lichaam speelt ook een rol. ( dat vermoed ik toch uit ervaringen )

Toen ik nog wat gezetter was ( maar niet zo enorm veel 10 kg of zo ) toen had ik veel minder snel koud.
Mijn meer dikkere vriendin die heeft het zomer en winter veel warmer dan ik. Soms zelfs zo erg dat ze een windblazer opzet terwijl ik eigenlijk amper warm genoeg heb.
En in school mijn dunste vriendin, die had altijd twee truien over elkaar aan, want het was anders veel te koud.

Nog iets ding.
Zoals het antwoord hierboven aangeeft 'de termostaat'.
Volgens mij moet die bij kinderen nog de juiste setting vinden. Zijn de instellingen nog niet helemaal zoals het moet. Want hoe vaak zie je geen kind dat in t shirt buiten wil terwijl het slecht weer is. Ze zijn ook altijd de eerste om bij het minste zonnestraaltje de jas uit te willen hebben...

En van het volgende ben ik niet zeker.
( dus eventueel dat iemand anders er iets meer van kan zeggen , dit deel is enkel persoonlijke ervaring )
Maar misschien spelen hormonen er ook een rol bij.
Toen ik nog jonger was ( lees jonger als je jong leest lijkt ik nu oud ) had ik het altijd heel koud. Ik stond vaak tot verbrandens toe voor de verwarming en mijn kleding verzengde ook vaak.
Mijn zus die heel wat jonger is dan ik, die maakt die periode nu meer. Tienerhormonen in overvloed?
In ieder geval na de geboorte van mijn zoon had ik dat gevoel niet meer.
Daarom ergens dat ik denk dat hormonen meetellen.
nounka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hormonen hebben zeker invloed hierop.
Dikke mensen hebben meer vet, maar moeten zich ook extra inspannen om ook die extra kilo''s mee te dragen, moeten dus meer spieren gebruiken en dat geeft ook warmte.
Te magere mensen hebben dat natuurlijk niet.
Bij te weinig slaap, kan je het erg koud krijgen.
Te weinig eten ook.
Alcoholgebruik heeft ook invloed.
Heftige stress zorgt voor extra warm of juist rillerig koud.
Leven in een huis met CV, zorgt er voor dat je het koud krijgt als je buiten komt.
Vrouwen hebben het vaak kouder dan mannen omdat ze een lagere huidtemperatuur hebben. Vrouwen hebben ook meer vet rond het middel (vet isoleert) en houden zo hun kerntemperatuur gelijk met die van de mannen. Dit is getest en je kan dat bekijken op de meegeleverde link. Kies uit de afleveringen, dit: "Ook getest op mensen - Koude vrouwen". http://www.een.be/mediatheek/tag/140?page=1
Mannen hebben meer lichaamshaar, dit houdt warmte vast. De hoeveelheid haar varieert van weinig tot héél veel.
Eten speelt ook een belangrijke rol. Eet je vaak kleine porties, zal je beter tegen de koude kunnen omdat de werking van je spijsvertering al warmte afgeeft en er constant nog niet opgeslagen energie voor handen is. Als je lang niet gegeten hebt, schakelt het lichaam over op vetverbranding, wat een complexer gebeuren is.

"Mensen zijn warmbloedig, dat betekent dat onze lichaamstemperatuur ongeveer rond 37° C schommelt, onafhankelijk van de omgeving. Toch kan je lichaamstemperatuur sterk variëren. De temperatuurregeling begint in het brein en wordt gecontroleerd door hormonen, die houden rekening met de interne temperatuur van het lichaam en de temperatuur van de buitenste huidlagen.
Leeftijd en geslacht
Het hormoon oestrogeen maakt ook deel uit van het temperatuursysteem. Vrouwen hebben doorgaans kouder dan mannen, ouderen hebben er ook meer last van dan jongeren. De voeten en handen van actievere mensen zijn warmer dan van wie een passievere levensstijl heeft. Heren hebben meer spiermassa, dames hebben meer vet. Als de spieren moeten werken, dan wekken ze warmte op, terwijl vetcellen deze opslaan.
Onderzoekers aan de universiteit van Utah hebben ontdekt dat de temperatuur van mannenhanden gemiddeld 32,3 °C is, die van vrouwen zitten rond 30,7 °C. Een vrouwenlichaam moet harder werken om de interne temperatuur hoog te houden, daardoor blijft er minder energie over om de ledematen te verwarmen. Zelfs de menstruatiecyclus kan de lichaamstemperatuur van een vrouw met enkele graden veranderen..."
Lees verder: Zie bijgevoegde bron.

Ook tekorten aan voedingssupplementen stress en geluk spelen een rol. Zie bron.