Waarom doen mensen hun ogen dicht als ze een vervelend/hard geluid horen?

Gisteren stond ik op het perron te wachten op mijn trein, toen er een goederentrein langskwam. Het snerpte, knerpte en krijste zo hard, dat mijn oren er pijn van deden. Dus deed ik automatisch mijn ogen dicht.

Volgens mij hebben de meeste mensen deze automatische reactie op harde/vervelende geluiden. Maar waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag, ik weet dat je je ogen sluit wanneer je je op een geluid wilt concentreren, maar dat zou in deze situatie juist een tegengesteld effect opleveren. Ben benieuwd of er een logisch antwoord op komt.

Het beste antwoord

Ik herken het maar al te goed. En ik denk dat het toch te maken heeft met dat je je op de een of andere manier wilt afsluiten voor dat geluid. Je oren dichtdoen kan nu eenmaal niet, dus sluit je je ogen en je mond en krimpt vaak zelfs een beetje in elkaar. Het is absoluut een reflex, want het gaat helemaal vanzelf.
En als je je handen vrij hebt, stop je meestal ook automatisch je vingers in je oren of houdt je handen er voor. Maar zeker als je wat in je handen hebt, is ogen dicht, nek intrekken, hoofd wegdraaien je eerste reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is een schrikreactie. Op het moment dat je een plots hard geluid hoord, sluit je je ogen ter bescherming tegen het onbekende dat dat harde geluid maakt. waarschijnlijk spande je ook onwillekeurig je buikspieren of dook je zelfs (ietsje) in elkaar. dit werkt ook met plotselinge lichtflitsen of bewegingen.

Ondanks dat je weet dat het om een goederentrein gaat, komt het geluid plotseling en reageert je lichaam sneller dan je verstand kan zeggen: niks aan de hand, 't is maar een trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ogen dichtdoen bij schrik, dat snap ik. Maar dit was geen plotseling geluid. De goederentrein reed langzaam, nog geen 30 km/u, en kwam vanuit de verte aangesnerpt. Het geluid werd dus langzaam harder, en toen het op een gegeven moment té hard werd, deed ik automatisch mijn ogen dicht. En vroeg me vervolgens af: waarom eigenlijk?
Het is een bescherming van jezelf, zoals elke reflex een bescherming is.
Je sluit je ogen, omdat het mogelijk is dat de oorzaak van dat harde geluid ook rondvliegende (stof - splinters - zand etc) deeltjes veroorzaakt.
14 jaar geleden
Bij hard geluid worden je trommelvliezen danig op de proef gezet...zelf ondervind ik daar last van omdat het pijn gaat doen in de oren ...bij sommige harde geluiden dringt het ook door tot in je hersenen. Dus logish dat je automatisch je oren gaat dichthouden bij harde geluiden en je ogen dicht bij felle lichtschijnsels...ogen gaan ook zeer doen en dat is echt niet aangenaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik, dat is logisch. Maar het gaat hier om de reactie om je ogen dicht te doen bij harde geluiden, niet je oren.
Omdat de prikkels via het gehoor dan al teveel is. Men sluit de andere zintuigen uit zodat er niet nog meer prikkels binnen kunnen komen.

Hetzelfde is met een hele enge film. Als de spanning te hoog oploopt, dan kan je het geluid uit doen en dan is het opeens wel heel dragelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een normale reflex die je hebt,die dient om je ogen te beschermen.als je schrikt van geluid,heb je de neiging je gezicht weg te draaien en je ogen te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt je ogen beschermen tegen naderend onheil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet Moro-reflex. Een Moro-reflex is duidelijk te zien bij een pasgeborene wanneer er een plotseling hard geluid wordt gemaakt. De baby neemt dan een snelle inademing en gooit zijn armpjes wijd uiteen.
Bij de volwassen schrikreflex zie je een snelle inname van lucht, knipperen met de ogen, optrekken van de schouders en meteen daarna het vaststellen van de oorzaak van de bedreiging. Je lichaam produceert op dat moment een stoot adrenaline en cortison. Vandaar dat je bij heftige geluiden (bijv. enge film) vluchtgedrag gaat vertonen, wat zich uit in een angstig gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten, bestaat de Moro reflex alleen bij baby's tot een maand of 4?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat klopt. Bij volwassenen is het knipperen van de ogen, vaak met optrekken van de schouders, eigenlijk een overblijfsel van het Moro reflex. Misschien geen vergelijk maar erg grappig om te zien; ik heb een volwassen kat en als hij ligt te dromen dan zie je duidelijk een zuigreflex. Het heeft allemaal met instinctief gedrag te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schrikreflex ken en begrijp ik, alleen heb ik het hier niet over schrikken. De trein uit mijn voorbeeld kwam langzaam uit de verte aanrijden, het geluid werd dus langzaam steeds harder. Ik ken het fenomeen dat ik bedoel ook wanneer er iemand in het pand aan het boren is: hoe dieper de boor, hoe meer het geluid doordreunt, tot het té hard wordt en je je ogen sluit.
een hoop mensen doen bij pijn hun ogen dicht of bij iets dat niet te verdragen is