Waarom laat een dode muis zijn urine niet lopen?

Een overledene laat zijn urine lopen doordat de spieren van de blaas zich na het overlijden ontspannen. Althans, dat is mij altijd verteld. Dit zou zowel voor mensen gelden als voor bijvoorbeeld honden, katten, en alle andere zoogdieren.

Nu heb ik al meermaals een muis gevangen in een muizenval. In alle gevallen was de muis dood, maar nooit zag ik een plasje urine bij de dode muis.

Hoe kan dat?

Cryofiel
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom was de muis dood?
Cryofiel
8 jaar geleden
Er is geen antwoord op de vraag 'waarom'. Wel op de vraag 'waardoor'. Dat kwam doordat (niet omdat) hij zijn nek brak toen het bewegende deel van de muizenval hem daar met grote kracht raakte.
Amadea
8 jaar geleden
Maar is er toch ook een waarom, Cryofiel? Omdat jij overlast hebt van muizen in huis, bijvoorbeeld...
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt inderdaad. Maar dan zou ik de vraag "waarom *moest* de muis dood" hebben verwacht.

Antwoorden (1)

Een muis heeft geen blaas.
Zijn urine loopt rechtstreeks naar buiten. Wanneer hij dood is, dan is er geen productie meer.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dat muizen geen blaas hebben, klopt toch niet.
Deze info komt van plaagbestrijders.

Muizen hebben echter wel een blaas. Ze laten continue druppels achter, waarschijnlijk om het territorium af te bakenen.
Maar wanneer ze dood gaan, is er geen volle blaas die in een keer geledigd wordt.

Toegevoegd na 20 minuten:
uit : ://www.salusi.nl/muizen-in-huis-bestrijden-vang-verjaag-huismuizen/
. Ze hebben een piepkleine en nauwelijks functionerende blaas, waardoor ze continu bacterierijke urine laten lopen. Mannelijke muizen gebruiken bovendien hun urine om een territorium af te bakenen. Gelukkig produceren muizen niet heel erg veel urine, aangezien ze hun vocht uit vast voedsel halen en doorgaans niet apart drinken.
Erna55
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dus een muis druppelt continu? Zijn er meer (zoog)dieren die continu druppelend door het leven gaan? Als eem muis slaapt, wordt hij dan wakker in een plasje urine?
fremar
8 jaar geleden
Bovenal zijn muizen smerig. Ze hebben een piepkleine en nauwelijks functionerende blaas, waardoor ze continu bacterierijke urine laten lopen.
https://www.salusi.nl/muizen-in-huis-bestrijden-vang-verjaag-huismuizen/