Waardoor geven eiwitten vaak makkelijk een verzadigd gevoel?

Als je veel vlees eet of noten of ander eiwitrijk voedsel kun je soms verzadigd raken. Maar hoe komt dat? Zijn die makkelijker verteerbaar als koolhydraten en vetten of heeft het iets te maken met de energie effecten of bloedsuikerspiegels?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ze zijn juist iets moeilijker te verteren dan koolhydraten . Je lichaam heeft er even werk mee, en ze "vullen" dus langdurig.
Maar een koolhydraat is niet een koolhydraat ; je hebt zogenaamde snelle en langzame koolhydraten. De snelle komen meestal uit geraffineerde producten zoals suiker en wit meel. Die verzadigen heel snel, laten je bloedsuiker in de hoogte schieten, maar zijn ook heel snel weer foetsie, en laten je bloedsuikers weer kelderen, zodat je heel snel wéér honger hebt. Het is echt tijdelijk krachtvoer, en eigenlijk heb je ze zo goed als nooit nodig. Je slaat ze erg makkelijk op als vet als je ze niet onmiddellijk gebruikt.
Langzame koolhydraten vinden we bijvoorbeeld in volkorenproducten, knollen, rapen en wortelgewassen. Die verteren veel minder langzaam, laten de bloedsuikerspiegel dus langzamer stijgen en ook langzamer weer zakken.

Eiwit en vet laten de bloedsuikers veel langzamer stijgen. Het is dan ook altijd verstandig koolhydraten - vooral de snelle - te combineren met vet, zodat de opname iets vertraagd wordt. Alle drie de componenten naar rato in een maaltijd combineren en kiezen voor langzame koolhydraten, is in de regel de beste keus.

Helaas hebben met name de snelle koolhydraten en de geraffineerde producten koolhydraten ZO een slechte naam gegeven, dat ze de nieuwe "duivel" zijn in dieetland (sinds we ons realiseren dat je vetten, vooral onverzadigde vetten, keihard nodig hebt voor je gezondheid). Sommige mensen eten niet alleen geen slechte koolhydraten meer, maar gewoon helemáál of bijna helemaal geen koolhydraten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling ; het is de brandstof, de benzine voor je lichaam.

En als straks de hoeveelheid nierklachten door al die overmatige eiwitinname gaat toenemen (de eerste sporen zijn daarvan al zichtbaar), zal eiwit de volgende zondebok worden, dat geef ik je op een briefje. Gaat ook mooi samen met de trend om minder vlees te eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, ik geef je 13/10 voor de kritiek tegen koolhydraten. Dank u wel. Misschien aanvullend ook vermelden dat qua 'verzadiging' ons speeksel ook goed helpt bij het kauwen maar dat na 15 à 20 plusuten (ik gebruik niet graag '-' maar liever '+') het 'verzadigingseffect altijd optreedt: Voedingen die langer duren dan een half uur, zijn niet zo goed ook, normaal moet ons lichaam in 15 plusuutjes de nodige voedingsstoffen kunnen opnemen, tenzij je bijvoorbeeld een vijftal uren de zondagmorgen voor een marathon gaat eten. Zelfs de profeet Elia wist dit al duizenden jaren voor onze tijdrekening, zie: http://dagelijksevangelie.org/main.php?module=read&date=2015-08-09&language=NL (jammer dat we de bijbelstukken niet meer kennen ook, daar stond ook veel voedingsinformatie over hoe we lang geleden aten in, hoe bizar het moge klinken). Nogmaals: excellent antwoord, vind ik. +je
erotisi
8 jaar geleden
Maar is het nu juist de langzamere vertering die zorgt voor de grotere verzadiging of de mindere bloedsuikerspiegel?
En hoe zou een verminderde bloedsuikerspiegel nou net een verzadigd gevoel kunnen geven? Je voelt toch niet je bloedsuikerspiegel, hoe werkt zoiets?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beiden. Iets dat langzaam verteert laat je bloedsuiker langzamer stijgen. Het verteren bepaalt namelijk in welk tempo de voedingsstoffen in je bloed worden opgenomen. Wanneer dat gebeurt is, zal je lichaam insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te laten zakken. Door een ingewikkeld samenspel van allerlei hormonen krijgt je lichaam dan weer een seintje dat het tijd is om te eten. En hoe sneller de suikers, hoe sneller dat seintje weer komt. Eiwitten en met name vetten vertragen de vertering, vertragen de opname van bloedsuiker, vertragen de stijging van de suikerspiegel en zorgen er dus voor dat je later weer honger hebt. --------------------
We weten dat kauwen een positief effect op de spijsvertering heeft ; het maakt het voedsel kleiner en dus eerder / makkelijker opneembaar en de vertering begint feitelijk al in de mond. Helaas zit niet iedereen na 20 minuten vol ; bij mensen met overgewicht blijkt de gevoeligheid voor leptine (het hormoon dat dat "vol"-signaaltje ) niet goed te werken. Dit is en wordt gewoon wetenschappelijk onderzocht ; we hebben daarvoor, zoals op vrijwel elk gebied van de wetenschap, de bijbel volstrekt niet nodig. Dat er soms per ongeluk iets in staat dat klopt, zegt niets over het waarheidsgehalte van het boekje. ;-)