Is de `schijtnoot` (Jatropha noot) echt een noot?

Of is het niet echt een noot, en is het net zoiets als kokosnoot?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

De Purgeernoot of Schijtnoot (Jatropha curcas) is een giftige struik die behoort tot de familie van de wolfsmelkachtigen (Euphorbiaceae). De zaden van de plant leveren jatropha-olie, die als biobrandstof gebruikt kan worden.

De struik is gemiddeld 5 m hoog en kan een maximale hoogte van 8 m bereiken. De plant heeft groen tot vaalgroene bladeren. De plant heeft zaden die circa 27-40% olie [1] (gemiddeld: 34.4% [2]) bevatten. De zaden zijn rijp op het moment van verkleuren van groen naar geel. De zaden groeien uit tot vruchten, die meestal in de winter rijp zijn. In sommige gebieden zijn meerdere oogsten per jaar mogelijk.

Jatropha curcas is van oorsprong afkomstig uit Midden-Amerika. De plant wordt echter in andere gebieden met een (sub-)tropisch klimaat aangeplant. Dit aanplanten gebeurt in delen van Afrika, India en Midden-Amerika. De plant groeit goed op arme grond, wat het aanplanten in veel gebieden mogelijk maakt.

het heeft geen noten die we kunnen eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een noot, in zoverre dat een noot eigenlijk de pit (zaad) van een vrucht is... Een schijtnoot heeft ook een bolster en lijkt een beetje op een walnoot... Een kokosnoot is ook een pit...dus het is ook een echte noot...
zie bij Wikipedia...http://nl.wikipedia.org/wiki/Jatropha_curcas