Waarvoor heeft een komkommer 5000 genen meer dan de mens 'nodig'?

Een komkommer blijkt zo'n 5000 meer genen te hebben dan mensen. Maar waarvoor hebben zij er zoveel tov de mens?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

DAT een (of in elk geval de onderzochte) komkommer met 25.000 genen ongeveer 5000 genen meer heeft dan een mens, weten we. (Sinds we de schatting van het aantal genen in een mens van 35/40.000 hebben bijgesteld naar 20/25.000 Maar WAAROM hij er (eventueel) meer heeft is (nog) niet duidelijk.

Vermoedelijk maak je een klassieke denkfout, waarbij mensen ten onrechte veronderstellen dat naarmate een organisme hoger ontwikkeld is (waarbij we de natuur voorstellen als een ladder waar je helemaal onderaan kunt bungelen als eencellige bacterie, en helemaal bovenaan als winnaar de mens staat) het dus ook wel verder ontwikkeld zal zijn en dus meer erfelijke eigenschappen zal hebben. Alsof je om een mens te bouwen meer 'legosteentjes' nodig zult hebben dan voor het bouwen van een komkommer. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. De hoeveelheid genen zegt niets over de mate van 'ontwikkeldheid' van een soort, of voor zover diewel iets zegt, niet wat wij ons bij 'ontwikkeld' voorstellen.

Wellicht heeft het feit dat de komkommer zoals wij die nu kennen ongetwijfeld een hybride is van generaties lang kruisen en doortelen tot allerlei varianten en rassen die helemaal niets meer met de oorpronkelijke oerkomkommer te maken hebben, voor een relatief veel groter aantal genen gezorgd. Er is uiteindelijk ook maar 1 soort komkommer onderzocht, en wel een soort die heel veel gebruikt wordt om nieuwe rassen te kweken.

Eigenlijk kunnen we pas als we alle genomen van alle planten en dieren in kaart gebracht hebben eventueel een conclusie trekken over de relatie tussen het aantal genen en de waarde daarvan voor de soort. En dat kan alle kanten op. Misschien heeft een komkommer meer genen nodig om zich makkelijker te kunnen aanpassen aan veranderende omgeving. Of is sprake is kopieen van genen die an sich niets aan het geheel bijdragen. Elke speculatie is even goed. Op dit moment zijn we nog niet zo veel verder dan tellen (en schatten) en niet weten waarom het er zo veel zijn.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om al die vitamines te maken.

Veel genen = (onder andere) veel biosynthetische pathways. Mensen maken geen vitamine C of foliumzuur, een plant wel -dus die moet daar ook de genen voor hebben.
tinus1969
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
En vergeet niet de hele fotosynthese route in de chloroplasten.
Die hebben dieren niet. Een plantencel is daarom ook ingewikkelder dan een dierencel. Al denken de meeste mensen dat een plant primitiever is dan een dier.
tinus1969
8 jaar geleden
Overigens zitten veel van die fotosynthetische genen apart in de chrloroplast zelf (die zn eigen genoom heeft: https://en.wikipedia.org/wiki/Chloroplast_DNA)
Het DNA van planten is in de loop van de evolutie enkele malen verdubbelt. Normaal gesproken is een verdubbeling nadelig voor de betreffende soort maar in dit geval lijkt het de planten te hebben geholpen de massale uitsterving die 65 miljoen jaar geleden verantwoordelijk was voor de uitsterving van de dino's te overleven.

Verdubbeling van van DNA leidt, voor de hand liggend, tot veel groter DNA.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij hebt meer overeenkomsten, dna-technisch gesproken, met bijv. Hitler of een aap, dan verschillen. Maar de kwaliteit van het kleine verschil is enorm. Zo is iemand met meer cijfers op een bankrekening niet per se rijker, als bij jou er een plus voor staat en bij de ander een min dan maakt dat kleine verschilletje (een plusje of een minnetje) dat dat een wereld van verschil kan maken. Oftewel, niet het vele is goed maar het goede is veel...