Als een slak een korrel zout voelt, vlucht hij dan?

Zout is dodelijk voor slakken. Zal hij zodra hij zoute ondergrond voelt rechtsomkeer maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (2)

Ja. Slakken bestaan voor een groot deel uit water en zout onttrekt dat osmotisch aan hun lichaam. Daardoor droogt de slak snel uit en dat is de reden waarom ze zoute bodem mijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, een slak heeft geen probleem met zout. En zeker niet met een korreltje.
Slakken hebben een goede slijmafscheiding. Als je er zout op strooit kun je die slijmproduktie goed zien. Je ziet het zout naar achteren bewegen. Hij kruipt als het ware onder de slijm-met-zout laag uit.
Reddie