Waarom hebben mensen geen staart?

In de natuur zijn er best veel verschillende dieren met handige staarten. Waarom hebben mensen die niet? Hadden we die ooit?t

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je moet in de biologie héél erg oppassen met het woordje "waarom". Veel zaken hebben een nuttig effect en worden dus doorgegeven, maar het ontstaan ervan is toeval.
Als je toch het woordje "waarom" wilt gebruiken: wij zijn een apensoort en de groep waarin wij thuis horen (gorilla's, chimps, bonobo's) hebben geen staarten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

we hebben nog steeds een staartbeentje dus in de tijd voordat we mens werden zoals we nu zijn (of in ieder geval die richting opgingen, en we dus eigenlijk ongeveer mens werden0 zullen we vast wel een soort staart gehad hebben. Misschien was dat toch niet makkelijk bij het op 2 benen lopen en is het weg geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Na enig twijfelen toch een min, want het is goed bedacht maar het klopt niet.
Mensapen (Hominoidae; mens, chimpansee, gorilla, orang oetan en alle gibbons) hebben allemaal geen staart, ook al loopt alleen de mens structureel op twee benen. Gibbons leven juist in bomen en zijn ondanks het gemis van een staart goede klimmers.