Als je een boom verplaatst van Nederland naar een warmer klimaat verliest hij dan ook zijn bladeren?

Een boom krijgt bladeren doordat het zonlicht kan gebruiken voor energie en voedsel. Als dat zonlicht niet meer aanwezig is lijkt de boom te kiezen voor een minder actieve staat, waarbij hij zijn bladeren laat vallen.

Stel ik plant mijn eikeboom (of elke andere bladverliezende soort) ineens in een heel ander klimaat waar de zon het hele jaar schijnt en genoeg water is, verliest hij zijn bladeren dan nog?
Maw is de rede dat een boom zijn bladeren verliest een noodzaak wegens gebrek aan zonlicht? Of ligt het meer in zijn genen om dat zo te doen?

Of zal de boom zelfs overlijden door te veel warmte etc.?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste bomen zullen het niet redden net zoals tropische planten hier het loodje leggen.
Ik vermoedt dat de verdamping zo groot is dat ze hun bladeren zullen verliezen omdat het gestel van de boom niet in staat is voldoende water aan voeren om de verdamping te compenseren.
Er zullen best plekken in de tropen zijn waar een boom in leven blijft dankzij een gunstig microklimaat maar dat zullen uitzonderingen zijn.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Wat een leuke vraag! +

Het beste antwoord

De eigenschap om in de winter het blad te verliezen is genetisch bepaald ongeacht waar ter wereld de boom ook staat.
Wel is het zo dat het blad in de herfst er wat langer aan blijft zitten en in het voorjaar er wat eerder aan komt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nounka
8 jaar geleden
goed om te weten,... had ik eigenlijk niet verwacht. Aangezien we in school leren dat omdat de winter eraan komt de kruin afvalt.
erotisi
8 jaar geleden
Weet je ook of dat epi-genetisch is of niet? Maw is er een soort DNA-methylering aan te pas gekomen of is het echt een vaste (door mutatie?) ontstane eigenschap?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tijdens de evolutie bij het ontstaan van bomen, zijn de groeiomstandigheden altijd maar weer veranderd.
De boom die zich het beste kon aanpassen, overleefde het.
Door natuurlijke selectie en spontane mutatie's kregen de bomen de eigenschappen om te kunnen overleven, dus om zich te kunnen handhaven op de plaats waar ze groeide.
Zo ontstonden een groot deel van de genetische eigenschappen van een boom.
Indien we onze bomen zouden gaan planten in b.v. Australië, dan blijven deze bomen toch hun blad verliezen, alleen wat later in de herfst, ze lopen weer uit in het voorjaar en ook dan wat vroeger in het voorjaar.
Op den duur zullen deze bomen door de evolutie uiteindelijk weer bladhoudend worden, omdat het doelloos is om in de winter hun blad te verliezen.
In de jaren dat ik in Australië aan het werk was op een kwekerij, kwamen daar de bomen aan van Nederland, die hadden aanvankelijk een groot probleem om te groeien, immers hier zomer, daar de winter.
Toen vroeg ik me ook al af, bij al dat mooie weer ( Brisbane) zullen ze toch wel hun blad vasthouden.
Dus niet, het viel er dus gewoon ook af.