Is de bloeddruk in het algemeen in de zomer hoger of lager dan in de winter?

Of maakt dat niets uit? In de zomers kan mss door de warmte het vocht meer plaats in gaan nemen, maar mss krimpen de bloedvaten in de winter meer, maar heffen dergelijke en andere oorzaken zich in gelijke mate op onder verder gelijke omstandigheden?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
9.9K

Antwoorden (4)

Voor zover nu bekend is, lijkt het dat de bloeddruk in de zomer daalt.
Er is hierover onderzoek over bij ouderen gedaan in Frankrijk. Hoe ouder de proefpersonen, hoe groter de verschillen. Bij jongere mensen zullen de verschillen wat kleiner zijn.

ZURICH - Uit een Franse studie blijkt dat de hoogte van de bloeddruk bij ouderen samenhangt met de temperatuur buiten. Dit gebeurt met name bij extreme temperaturen en naarmate de leeftijd hoger is.
Voor het onderzoek werden 8801 deelnemers van 65 jaar en ouder gevolgd in drie Franse steden. Hun bloeddruk werd regelmatig gemeten en ook de temperatuur van de dag van de meting werd genoteerd.

De bovendruk bleek bij buitentemperaturen van minder dan 7,9 graden Celsius, 8.0 mmHg hoger dan bij 21,2 graden Celsius. Zo had 33,4 procent van de deelnemers in de winter last van een te hoge bloeddruk. Maar in de zomer was dit nog maar 23,8 procent. Bij deelnemers van 80 jaar en ouder waren deze verschillen het grootst.

Toegevoegd na 2 minuten:
De wetenschappers denken niet dat er een directe link is tussen buitentemperatuur en bloeddruk. Ze vermoeden dat het te maken heeft met vitamine D dat het lichaam aanmaakt bij blootstelling aan zonlicht.

Bij warmere temperaturen komen ouderen meer buiten en hebben ze voldoende vitamine D in hun lichaam. Te weinig vitamine D bleek in eerdere onderzoeken samen te hangen met een te hoge bloeddruk.

------------------------------
Erna55
8 jaar geleden
Niet alleen het humeur (in ieder geval bij mij) is afhankelijk van het weer, maar ook je bloeddruk. Wij Nederlanders worden al blij als de zon even de hoek om komt kijken (wat deze zomer helaas niet al te veel gebeurde). Je bloeddruk is ook afhankelijk van het weer. Het heeft niet zozeer te maken met de temperatuur, maar het weer heeft vooral indirecte effecten op je bloeddruk. Heel kort door de bocht: Je bloeddruk is in de winter van nature hoger dan in de zomer! Heb je hoge bloeddruk, pas dan goed op in de winter!
Het koude weer zorgt ervoor dat je aderen “krimpen”. Denk maar eens over het volgende na. Wanneer we het koud hebben in bed, rollen we onszelf helemaal op om zo warm mogelijk te blijven. Dit is ook het geval met je (slag)aderen. Deze worden kleiner zodat ze warmer kunnen blijven. Door het kleiner worden van de aderen, stijgt je bloeddruk aangezien dezelfde hoeveelheid bloed door dunnere aderen moet worden gepompt. In de zomer is het lekker warm en zullen je aderen weer uitzetten.
fremar
8 jaar geleden
Weer zo'n gevaarlijk topic, omdat er geen RECHTSTREEKS verband is (voor zover de huidige wetenschappelijke stand van zaken).

Het is zo dat we in de winter meer binnen blijven en in de zomer gewoon meer bewegen omdat we meer buiten komen. Maar als het zeer veel regent in de zomer, dan is dit verband ook verdwenen.

Spontaan dacht ik vroeger ook aan temperaturen versus bloeddruk, maar het heeft vooral te maken met voeding en met de wissels in beweging en er zijn wat onderzoeken lopende die bloeddruk vooral op deze twee natuurlijke punten willen benaderen:

1. Leeftijd (bloeddruk stijgt met ouder worden, daarom verkies ik de technische term hypertensie, deze heeft geen negatieve bijklank versus hoge bloeddruk die alle mensen doet denken aan 'ziek zijn' of 'kwaaltjes' of 'medicatie' terwijl het gewoon ook met 'ouder worden' te maken heeft).
2. Je basaal metabolisme en je metabolisme bij normale beweging (jagen/werken/vrijen/sporten/spelen, eten, slapen/rusten...).

Idem met het aantal hartslagen. In het laatste sportnummer stond duidelijk dat gezonde mensen uiterst precieze en snelle wijzigingen hebben (erg minimaal soms) in het aantal hartslagen per plusuut (mijn positieve benaming voor een actieve minuut). Met het harder en sneller kloppen gaat je bloeddruk ook trouwens op en neer door de stuwing. Je aders zelf zijn dan op de verschillende plaatsen onderhevig aan tegendruk en dat is de bloeddruk die we meten (bovendruk is als het bloed niet meer stroomt, en onderdruk is de druk wanneer het bloed toch weer stroomt en de circulatie weer op gang komt).

We verwarmen onze huizen trouwens in de winter en zetten airco aan in de koude. Een RECHTstreeks verband tussen temperatuur is er niet. Onrechtstreeks o.a. het aantal zonneuren > vitamine D is iets anders, maar in de tropen en bij de eskimo's hebben ouderen ook hogere bloeddruk. Wie lenig blijft en blijft bewegen bij ouder worden, heeft minder bloeddrukstijging maar toch.

Nee dus, geen rechtstreeks verband. Wel indirecte door andere leefgewoonten.

Ook dit artikel op http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1212601/2011/01/24/Dubbel-zoveel-kans-op-hartaanval-tijdens-winter.dhtml wordt medisch erg sceptisch bekeken en is wetenschappelijk NIET onderbouwd maar een mengeling van opinies en geen rechtreekse verbanden.

Wie plots in de zomer serieus gaat sporten of een bloeding krijgt door een bal tegen het hoofd, kan overlijden door bloeddrukproblemen en hartaanvallen.

2030?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in de winter is de bloedruk vaak hoger omdat door de kou je bloedvaten krimpen en zo de druk hoger wordt. in de zomer zetten de vaten uit en gebeurt het tegenover gestelde