Fabel of feit? Zoogdieren stoten hun baby meestal uit als het niet meer dezelfde geur heeft en vogels doen dat niet.

Voorbeeld:
Als ik een hele jonge kitten aanraakt wordt het verstoten en dat gebeurt niet als ik dat doe bij bijvoorbeeld een baby merel?

Toegevoegd na 14 minuten:
*aanraak

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Erna55
8 jaar geleden
Uit natuurbericht: http://www.natuurbericht.nl/?id=2729
..... Zou u ze aanraken dan draagt u mensengeur op de haasjes over en zal de moeder ze verstoten. Dit geldt overigens ook voor andere jonge zoogdieren zoals reekalfjes, jonge konijnen en eekhoorns. Neem ze daarom nooit meteen mee. De jongen van wilde zoogdieren hebben bovendien melk nodig van specifieke samenstelling. Van een willekeurige soort melk worden ze namelijk ernstig ziek. Wanneer het niet anders kan is water voor de korte termijn de beste optie.
———-
In dit artikel staat dat mensengeur bij jonge wilde zoogdieren zoals: reekalfjes, konijnen en eekhoorns, ervoor zorgt dat deze jongen verstoten worden. Dit is dus geen fabel.
Van jonge katjes weet ik dat wanneer je moeder bij een mens woont, de jongen niet verstoten worden wanneer iemand ze aangeraakt heeft."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoewel ik het inhoudelijk oneens ben met dit antwoord begrijp ik niet waarom het niet als antwoord is geaccepteerd en naar reacties is verplaatst.
Reddie
8 jaar geleden
Het kan zijn dat inzichten veranderen, maar de bron die Erna noemt is van 9 mei 2010.
Het lijkt er dus op dat jouw info outdated is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb sinds het artikel werd gepubliceerd nergens het bewijs van het tegendeel gelezen en mijn eigen ervaringen zijn daarmee in overeenstemming. De Belgen papegaaien ook gewoon iedereen na die dit beweert (en zulke bronnen heb je gauw gevonden) maar hun bewering met feiten onderbouwen is er niet bij en kunnen ze ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Correctie: de bron van Erna is Nederlands.
teusvh
8 jaar geleden
Vogels kunnen niet ruiken.

Het beste antwoord

Een hardnekkig fabeltje dat ik jarenlang zelf ook geloofd heb en blijkens de bron van Erna nog altijd bestaat. Reeën en hazen verstoten hun jong echt niet als mensen eraan gezeten hebben. Wijlen Jaap Loohuis toont dit overtuigend aan in een verhaal in Grasduinen (zie de bronvermelding). Ook jonge konijnen kan je, zoals ik en elke konijnenfokker je kan vertellen, gerust in de hand nemen zonder dat de moeder hen verstoot. Gebruik deze kennis overigens niet als excuus om uitgebreid aan gevonden reekalfjes, jonge haasjes of jonge vogeltjes te gaan friemelen zonder noodzaak, maar onthoud dit: dat ze worden verstoten als er mensengeur aan hen zit is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit het dan met vogels?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geur speelt bij vogels een ondergeschikte rol en alleen al daarom is het afstoot verhaal onwaarschijnlijk. Ook vogels verstoten hun jong niet als het in mensenhanden is geweest. Kijk maar naar deze link. De jonge vogels daarop heb ik vandaag geringd en opgemeten, dus uitgebreid in mijn handen gehad. Zo gaat het altijd. http://dailychanneltv.com/?page_id=3968
Rieneke1
8 jaar geleden
Vogels zijn idd geen probleem.
Jonge kittens en konijntjes zou ik me ook geen zorgen over maken: de ouderdieren zijn mensen gewend per slot.
Wat wilde zoogdieren betreft zou ik persoonlijk het risico niet nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gelijk heb je Rieneke. Dat heb ik in mijn antwoord ook geprobeerd duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
http://www.scientificamerican.com/article/fact-or-fiction-birds-abandon-young-at-human-touch/ http://www.reddoorshelter.org/wildlife_rescue_info.html Zo te zien is het idd een fabeltje.