Wat kun je nog als je alleen vetten eet en geen suikers?

Stel je besluit geen suikers te eten maar alleen vetten. Die zullen dan uiteindelijk weer worden omgezet in een soort suikers voor de energie. Maar kun je wel zonder suikers of leef je dan alleen wat trager of ga je daar aan dood?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je zult in dat geval gewoon verder leven, vooropgesteld dat je met de vetten die je opneemt voldoende calorieën binnenkrijgt om in je glucosebehoefte te voorzien. In het lichaam zullen de vetten in glucose worden omgezet. Vergelijk wilde roofdieren, die uitsluitend van vlees leven en toch voldoende energie binnenkrijgen om te kunnen functioneren.

Toegevoegd na 8 uur:
Naar aanleiding van de reacties van Tinus, waarvoor overigens dank, een aanvulling: naast glucose kunnen ook vetten en eiwitten als brandstof dienen, in zoverre dat die dan eerst tot kleinere eenheden moeten worden afgebroken voor ze als brandstof voor celademhaling kunnen dienen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Je lichaam kan geen vetten in glucose omzetten -wel kan je lichaam eiwit in glucose omzetten.
Het lijkt er op, dat je een heel klein beetje suiker nodig hebt, niet voor de energie, maar als bouwstof.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Sowieso lijkt het me nog helemaal niet makkelijk om _helemaal geen_ suikers binnen te krijgen ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eiwitten worden in de eerste plaats benut als bouwstof: de rol als brandstof in het lichaam is gering. Vetten kunnen wel degelijk worden omgezet in glucose. Waarom denk je anders dat dieren die een winterslaap houden, een dikke vetlaag aanleggen? Echt niet om warm te blijven.
tinus1969
8 jaar geleden
@MaartenVerrips
1. Je lichaam kan eiwitten zo nodig uitstekend als brandstof gebruiken. Met name in situaties waarin er weinig koolhydraten eet, of gewoon te weinig eet.
2. vet wordt niet omgezet in glucose; vet wordt zo nodig direct omgezet in energie.
Het hele idee dat ketose is, dat hersenen geen vet kunnen opnemen, en dat de lever vet moet omzetten in ketonen die de hersenen wel kunnen opnemen, omdat de lever gene glucose kan maken van vet (maar wel van eiwitten).
Reddie
8 jaar geleden
@kierkegaard47 , inderdaad. Zie mijn reactie op Ritsuka. Na de vraag.