Waarom bestaat er volgens de wetten van Mendel geen wit ogige vrouwelijke fruitvliegjes in de F2 generatie?

Als je homozygoot ouders: mannetje (wild) en vrouwtje (white) met elkaar kruist dus: AA x aa, onstaat er in de F1 generatie: Aa. Als je de F1 generatie verder kruist dus: Aa x Aa, krijg de nakomelingen met het genotype AA : Aa : aa in de F2. Als het goed is heb je dus ook nakomelingen met aa in de F2 generatie. Waarom kan je dan in de F2 generatie volgens de wetten van Mendel geen vrouwtjes waarnemen met het genotype aa, die dus witte ogen hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Een wit- ogige fruitvlieg is een mutant. Dus een " losse" afwijking.

Van de fruitvliegjes hebben alleen mannetjes witte ogen.
Het witte-ogengen is dus geslachtsbonden.
Dan kun je geen vrouwtjes met witte ogen krijgen.

---------- Zie onderzoek van Thomas Hunt : -----------------

In navolging van C. W. Woodworth en William E. Castle begon Morgan te werken aan de Drosophila melanogaster. Met Fernandus Payne muteerde hij Drosophila met Röntgenstralen en begon kruisingsexperimenten, maar had twee jaar geen duidelijk succes. Castle had het ook moeilijk met het identificeren van mutaties in de fruitvlieg, niet ongewoon, gegeven de kleine afmeting van het vliegje. Uiteindelijk merkte Morgan in 1901 een wit-ogige mannelijke mutant op tussen de rood-ogige veldstam.
Hij kruiste deze wit-ogige vlieg met een rood-ogig vrouwtje. Hun afstammelingen hadden allemaal rode ogen, wat aannemelijk maakte dat de soort met de witte ogen recessief was. Morgan noemde het daarom het gen wit. Bij het doorfokken van de mutanten merkte hij op dat alleen de mannetjes witte ogen hadden. Hij ontdekte ook een variëteit met paarse ogen die een verschillend soort erfelijkheid vertoonde. Hij schreef een paper dat in 1911 verscheen in Science waarin hij concludeerde dat
(1) sommige eigenschappen geslachtsgebonden zijn,
(2) de eigenschap waarschijnlijk op een geslachtschromosoom ligt, en
(3) andere genen waarschijnlijk ook op chromosomen liggen.
Erna55
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord!
Hoe zou de kruising dan moeten worden tot aan de F2, als de P-generatie homozygoot is?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Edit: tot en met de F2 generatie*
Erna55
8 jaar geleden
Zoek je zoiets ? Hypothese van B (oogkleur) Ook hier gaat het om een monohybride kruising. De ouders zijn homozygoot, de allelen op de homologe chromosomen zijn identiek.
Ook is het gegeven dat de oogkleur x-chromosomaal overerft.
De verwachting is dat de rode ogen dominant is en de witte ogen recessief. Bij de B1-kruising zullen alle vrouwtjes in de F1-generatie rode ogen hebben en alle mannetjes in de F1-generatie witte ogen. Dit komt doordat het gen voor oogkleur X-chromosomaal overerft, wat betekent dat bepaalde fenotypen alleen voorkomen bij mannetjes en/of vrouwtjes in de F1 en/of F2.
Dit is terug te zien in het kruisingsschema.
Bij de kruising B2 zullen alle nakomelingen in de F1-generatie rode ogen hebben. Dit is ook terug te zien in het kruisingsschema. Kruising B1 P-generatie Fenotype ?? witte ogen x ?? rode ogen
Aantal 5 ?? 6 ?? F1-generatie
Kruisingsschema
? ? W(x) W(x)
+(x) W(x)+(x) W(x)+(x)
+(y) W(x)+(y) W(x)+(y) Verwachting
Fenotype Rode ogen Witte ogen
% %
Verwacht ?? 100 % 0 %
Verwacht ?? 0 % 100 %
Verwacht ?? + ?? 50 % 50 % F2-generatie Fenotype ?? rode ogen x ?? witte ogen
Aantal 5 ?? 6 ?? Kruisingsschema
? ? W(x) +(x)
W(x) W(x)+(x) W(x)+(x)
+(y) W(x)+(y) +(x)+(y) Verwachting
Fenotype Rode ogen Witte ogen
% %
Verwacht ?? 75 % 25 %
Verwacht ?? + ?? 75 % 25 % Kruising B2 P-generatie Fenotype ?? rode ogen x ?? witte ogen
Aantal 3 ?? 4 ?? F1-generatie
Kruisingsschema
? ? +(x) +(x)
W(x) W(x)+(x) W(x)+(x)
W(y) W(y)+(x) W(y)+(x) W(x)+W(x) = vrouw met rode ogen
W(y)+W(x) = man met rode ogen Verwachting
Fenotype Rode ogen Witte ogen
% %
Verwacht ?? 100 % 0 %
Verwacht ?? + ?? 100 % 0 % F2-generatie Fenotype ?? rode ogen x ?? rode ogen
Aantal 5 ?? 6 ?? Kruisingsschema
? ? W(x) +(x)
+(x) W(x)+(x) +(x)+(x)
W(y) W(x)W(y) W(y)+(x) Verwachting
Fenotype Rode ogen Witte ogen
% %
Verwacht ?? 100 % 0 %
Verwacht ?? 75 % 25 %
Verwacht ?? + ?? 75 % 25 %
Erna55
8 jaar geleden
http://www.scholieren.com/werkstuk/15843
Kijk hier maar eens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, precies! Ontzettend bedankt :).