Ik zit in de tuin en vraag me plots af hoe een vogeltelling werkt. Veel kans op dubbelcounts toch? #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Er wordt in de praktijk niet exact geteld! Mensen die meedoen aan de tellingen weten hoeveel vogels er ongeveer in een bepaalde grootte van een vlucht vogels zijn. De schattingen worden geplot op een kaart van Nederland. Dan gaan er wat statistische analyses overheen en komt er een cijfertje uit. Het schijnt redelijk betrouwbaar te zijn, zeker als je het elk jaar rond dezelfde datum doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat ben ik met je eens, veel mensen tellen mee.
Maar je weet nooit of je buurvrouw dezelfde telt als jij net hebt gedaan.
Het zal een ongeveer zijn, kloppen doet het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Instructies
1.Kies voor uw telling een dag in het weekend van 23 en 24 januari 2010. Het moment kunt u zelf uitkiezen.
2.Zoek op die dag een plek bij het raam vanwaar u de hele tuin of het balkon overziet.
3.Houd pen en papier (of de handige scorelijst) bij de hand en eventueel een vogelgids en verrekijker.
4.Tel een halfuur lang.
5.Noteer per vogelsoort het hoogste aantal dat u, in dat halfuur, tegelijkertijd in uw tuin ziet.
6.Vogels die alleen maar voorbij vliegen hoeft u niet mee te tellen.
7.Na het half uur tellen geeft u uw resultaten door via deze site.
8.De landelijke resultaten kunt u ook via de site volgen.

Lees voor meer informatie deze site:

Toegevoegd na 56 seconden:
http://www.tuinvogeltelling.nl/index.cfm?act=tekst.tonen&txt=3