hoe kleeft kleefkruid?

Heeft het haakjes? Of kleeft het door haartjes?
Indien mogelijk zou ik ook graag een microscopische foto zien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat staat zo al in wikipedia: door de haakjes.

Kleefkruid is een plant uit de sterbladigenfamilie. De plant dankt zijn naam aan het feit dat het vast blijft zitten aan alles wat er langs strijkt. Dat komt door de vele haakjes die aan de stengel en de vruchten van kleefkruid zitten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Aan de stengel en aan de vruchtjes zitten kromme haakjes (vergelijkbaar met klittenband). Met die haakjes kan de plant 'vastkleven' aan andere planten.
De vruchtjes zitten met z'n tweeën bij elkaar, haken vast aan de haren van dieren, en verspreiden zich zo.

Toegevoegd na 11 minuten:
Zie voor een uitvergrote afbeelding van de haakjes http://www.psmicrographs.co.uk/_assets/uploads/goosegrass-hooks--galium-aparine--80012525-l.jpg
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord en mooie foto's. +