Welke vleessoort is de beste?

Qua eten, qua milieuvriendelijkheid en qua diervriendelijkheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (11)

Dat lijkt me het vlees van in het wild levende dieren,waar er toch al te veel van zijn. Ik denk aan wilde zwijnen en edelherten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn er veel edelherten en wilde zwijnen in nederland dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, op de veluwe leven er aardig wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de deskundigen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde zwijnen zijn in bepaalde delen van de Veluwe zelfs een ware plaag!
Kadavers op de weg. Wel snel ophalen anders bederven ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk het vlees dat zo ongeveer het meest omstreden is : wild. Die dieren hebben in elk geval een natuurlijk, voor hen normaal leven gehad en zijn op geen enkele manier door mensen op welke wije dan ook eventueel verkeerd behandeld. Behalve natuurlijk dat ze zijn doodgeschoten, vandaar vermoedelijk de grote aversie er tegen. Maar aangezien het dier toch dood moet om het op te kunnen eten, is dat vermoedelijk de meest diervriendelijke optie.

Natuurlijk kun je debatteren over de vraag of een wild dier dat altijd moet vechten voor kosten en overleving per definitie gelukkiger is dan een dier dat altijd onderdak en voldoende voedsel heeft, maar dat is een heel andere discussie. Voor het milieu is het sowieso vele malen beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zelf geschoten stukje wild. Echter daar is veel weerstand tegen in nederlnd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jeroen1962: Jazeker is daar veel weerstand tegen. Je gaat toch niet iedereen bewapenen om wild te schieten. Een hengeltje en een dobbertje lijkt mij meer op zijn plaats.
Qua diervriendelijkheid is biologisch dynamisch het beste.

Op deze website http://vleeswijzer.nl/mobiel/ kan je een overzicht zien van verschillende vleessoorten (en vleesvervangers), hoe milieu- en diervriendelijk ze zijn.
Op http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Kies%20vleesvervangers%20bewust een lijstje met alleen de milieuvriendelijkheid.

Zie ook mijn antwoord op een andere vraag hier: http://www.goeievraag.nl/vraag/vlees-eet-vanwege-behandeling-dieren.52803

Toegevoegd na 8 minuten:
Qua diervriendelijkheid is de grootte van het dier misschien ook iets om rekening mee te houden. Als 30 kippen bijvoorbeeld evenveel vlees leveren als 1 koe (ik gok maar wat hoor!), en ze zouden qua omstandigheden even slecht af zijn, dan is het bij kippen toch minder diervriendelijk, aangezien dan veel meer dieren lijden voor dat vlees. (De omstandigheden van kippen en koeien zijn absoluut niet gelijk aan elkaar trouwens, dat was alleen om het voorbeeld duidelijk te maken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Insecten gebruiken de minste voedingsmiddelen om eiwitten te produceren. Het is mij niet bekend of ze last hebben van de omstandigheden waaronder ze gefokt worden, maar ik ga ervan uit dat dat mee valt, gelet op hun beperkte bewustzijn. Daarnaast zijn ze bijzonder smakelijk. Probeer het eens in een Afrikaans restaurant.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hier nog wat nuttige links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van alle gangbare vleessoorten is biologisch rundergehakt het beste qua dierenwelzijn en milieu, kijk maar op de onderstaande vleeswijzer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zowat niets meer. Men heeft de koeien, varkens en kippen...voedsel met antibiotica gegeven, jarenlang. En allemaal troep toegediend zodat ze meer melk geven, de varkens tien keer groter en vetter worden...om MEER GELD eraan te verdienen. Wel, dit is dus het resultaat.
MKZ, H5N1...en al die andere vreselijke ziektes. Dat is niet de schuld van de dieren. Die zijn helaas afhankelijk van de mens. Kijk eens op Wakker Dier, je wilt niet weten hoe ze met die arme varkens omgaan in zo'n slachterij. Pure mishandeling bij sommige bedrijven.
De mens vernietigt zichzelf...heeft iemand me ooit verteld. Dat zou in de bijbel staan. Wel, daar zijn we nu dan in beland. Ik begrijp het nu. Vis is nog het beste, tot nu toe.
Nog wat olievaten gelekt en de vis zal ook oneetbaar worden. De dieren waren ooit bedoeld als voedsel voor de mens...maar pas als die overleden is van ouderdom.
En nu worden er zelfs kuikentjes, kalfjes, lammetjes, biggetjes GEDOOD om gegeten te worden!
Heel wat mensen zijn echt fout bezig maar zien het zelf niet in. Geld, geld en nog eens geld, wat ze drijft.
Ze gaan over lijken en maken dieren desnoods ziek om meer geld te krijgen.
Koeien expres bloedarmoede laten krijgen zodat het vlees wat witter is. Dat oogt aantrekkelijk voor de mens.
Te gestoord voor woorden.
Dit is allemaal echt niet de bedoeling. Wie is de mens, om een jong diertje, het leven te ontnemen?
Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kunstvlees.

Quorn bijvoorbeeld is een prima alternatief voor gehakt en kip, volgens mij de meest gebruikte vleessoorten. Het is gezonder, want bevat geen cholesterol en is veel minder vet. Van 250 gram quorn hou je na bakken 250 gram over. Van gewoon gehakt verdwijnt een ons als vet in je afzuigkap.

Ik ken echte vleeseters en die heb ik zonder te vertellen quorn als vervanger voor gehakt In bolgnesesaus) voorgezet en ze proefden het geen van allen.

Probeer het een keer, je gaat hooguit voor 2,50 de boot in als het niet bevalt.

Eetse
14 jaar geleden
lams- en schapenvlees... schapen lopen doorgaans vrij rond, en lammetjes mogen zo lang ze leven bij de moeder blijven en drinken... maar daarna moet alles wel eerst doodgemaakt worden voordat het gegeten wordt, en ja, dat is natuurlijk nooit erg diervriendelijk....

Maar bij wild is dat nog erger, omdat een schot niet altijd meteen raak is is er vaak meer lijden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kalfvlees.