hoe weet ik als Roseicollis vogel een meisje of een jongen is?

ik heb een vogel gevonden en bij gehouden en nu wil ik weten als het een meisje of een jongen is .
Kan iemand mij hiermee helpen ik zou het willen weten dan kan ik de vogel een naam geven
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

De pop (het vrouwtje) is herkenbaar aan het wijder uiteen staan van de bekkenbeenderen. Bij de man staan ze dichter tegen elkaar aan. Het enige is, dat jij dat niet kunt voelen, daar moet je geroutineerd kweker voor zijn. Er is dus wel verschil.
Mocht je bij jou in de buurt een kromsnavelkweker hebben zitten, dan zou je het daar kunnen vragen. Een kanariekweker zal deze ervaring niet hebben.
Heeft de vogel een vaste voetring? Op een vaste voetring staat een nummer en het jaar van geboorte. Dan zou je een advertentie in het plaatselijke krantje kunnen zetten. Ik geloof dat je ook op Marktplaats je vogel als gevonden kunt opgeven in een speciale rubriek en natuurlijk ook bij de plaatselijke dierenasiel en amivedie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een extra kenmerk van een popje is dat ze vaker haar snavel gebruikt om te bijten. De mannen zijn wat zachter met het gebruik van hun snavel.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder bewijs is het absurd de vogel af te geven aan iemand die misschien niet eens de eigenaar is. Enkel een ring (zoals je reeds stelde), met liefst een stamnummer (krijg je als lid van een vogelvereniging) is watervast.
Van de andere kant, de eigenaar kan eveneens op zoek gaan en zijn vogel plaatsten als verloren.
Dat er toch herkenbare verschillen waren, heb ik nooit geweten. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de info

Andere antwoorden (1)

Ten eerste: het is niet jouw vogel, die is ongetwijfeld ergens weggevlogen. Plaats een oproepje wie er een kwijt is en geef 'm terug aan de rechtmatige eigenaar!

Man en pop zijn uiterlijk gelijk aan elkaar, dus je kunt niet zien welke van de twee het is.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ten eerste:ik heb die vogel al een maand
Ten tweede:ik heb al een oproep gedaan