De lintworm kan erg lang worden en is waarschijnlijk de langste!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie zou je zeggen de lintworm die voorkomt in het darmkanaal (die kan wel een meter worden). De rode snoerworm (Lineus longissimus) is een worm die normaal een lengte van vijftien meter heeft, maar waarvan ook exemplaren van vijftig tot zestig meter zijn gevonden.

Hiermee staat deze snoerworm in de boeken als het langste dier ter wereld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze worm komt ook in Nederland voor.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een lintworm kan ook wel tot 30 meter lang worden.

Bijgaand een afbeelding van de snoerworm en lintworm.

Toegevoegd na 1 uur:
Het lastige op dit soort vragen is dat iedereen van alles napraat op internet. Zonder officiële meting is het lastig om een goed oordeel te vellen. Zo staat onderstaande worm Lineus Longissimus als langste worm bekend. Maar ze hebben exemplaren gevonden van 30 meter en hebben berekend dat als de worm zich strekt deze wel 60 meter kan zijn. Dat is het lastige met wormen. Wat bepaalt de lengte?

Toegevoegd na 1 uur:
Hierbij de officiële meting. De betreffende snoerworm is in 1864 gevonden in St. Andrews (Schotland) en de gemeten lengte was 55 m (180 ft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik capituleer! Leuke avatar trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Een lintworm is ook erg lang hoor en volgens mij vermoedt men dat de rondworm tot 60 meter lang kan worden. Maar men is zeker van 30 meter lees ik.
Als je de langste regenworm ooit bedoelt, die was 6,7 meter. Dit monster kroop in Zuid-Afrikaanse grond....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rond de zestig meter. dat dier leeft ergens op diepe oceaanbodem. maar dit antwoord heb ik al gegeven eerder dus de specs kun je op goeie vraag terug vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat ook Longissimus of een andere? Die leeft namelijk niet heel diep en ook in Nederland. Lengte is 30 meter en gestrekt waarschijnlijk 60 meter. Zet anders even de link naar de vorige vraag, ik kon deze zo snel niet tergvinden.
Volgens meesleepbeest:

Lineus longissismus. Dit beestje een snoerdier (soort worm) is ook eens op Animal Planet geweest en had daar toen een lengte van 65 meter. 30 meter is een lengte die met zekerheid bevestigd kan worden. Maar Animal Planet lijkt me de minste niet, die zullen toch wel weten welk diertje ze voor de camera hebben mag ik hopen ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
60 meter is niet heel erg ongewoon voor dit beestje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 1967 werd in Zuid-Afrika een worm gevonden van maar liefst 6,7 meter lang!
Na wat zoeken blijken er een aantal aardwormen te zijn die behoorlijk groot kunnen worden:
De Oregon Aardworm, Gippsland Aardworm, Noord Auckland Worm. De grootste van allemaal luistert naar de naam "The Microchaetus rappi" oftewel de Zuid-Afrikaanse Reuze Aardworm.