Kan je nou echt zo snel een oogbeschadiging krijgen als je zonder eclips bril kijkt naar de zonsverduistering?

Ik durf straks gewoon niet te kijken door al die waarschuwingen.
Er zijn zelfs mensen die zeggen dat je blind kan worden in het ergste geval,dat zal toch wel onzin zijn?
Wat kan er nou eigenlijk gebeuren?
Ik had ook gehoord dat een stukje karton met een gaatje erin kon om door te kijken,maar op tv zei iemand dat zoiets niet helpt.
Of wordt het allemaal overdreven,ik weet het echt niet!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor,geen goed idee,er was een oogarts op tv die zei dat een cd gebruiken helemaal niet helpt.
Ritsuka
9 jaar geleden
Kijk via dit: http://nos.nl/livestream/2025832-kijk-live-naar-de-zonsverduistering.html
En via cd moet je niet doen hoor

Antwoorden (3)

Ze zeggen dat je er blind kan worden als je langer dan 3 seconden naar de zonsverduistering kijkt. Het beste is om een eclipsbrilletje aan te schaffen. Als u die niet heeft zijn er ook andere mogelijkheden. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan als je op een verkeerde manier kijkt, ervoor zorgen dat de zon in je netvlies kan gebrand worden. Met andere woorden, je gaat overal een bolletje zien.
Je kan er ook echt blind van worden.

Er zijn sites waar opstaat wat je wel en niet kan gebruiken.
Maar laat ons het simpel zeggen, de trukjes van karton, fotoclichee, zonnebril, cd,... echt huistuinenkeuken-dingen niet zo'n goed idee zijn.

Er zijn speciale brilletjes ervoor te koop, verder is een goed idee om met de gsm het gebeuren te filmen en naar de gsm te kijken, dan zijn de stralen weg. Als je een lasbril hebt zou die ook goed zijn...

Het gebeuren is al wel voorbij ;( en we hebben niet veel ervan gezien.
nounka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja jammer dat het zo tegen viel,ik dacht dat het heel bijzonder was,en ik had zoiets nog nooit gezien,het werd alleen een beetje donker waar ik was.
Het kijken naar de gedeeltelijk verduisterde zon is net zo gevaarlijk als het kijken naar de onverduisterde zon. Het gebeurt iedereen weleens: je draait je hoofd om of je loopt een hoek om en plotseling kijk je recht in de zon. Gelukkig hebben wij een reflex waardoor we binnen 1/4 seconde onze ogen dichtdoen. Zodoende wordt er zelden iemand blind door het plotseling kort in de zon kijken. Maar er zijn 4 gevallen te bedenken waardoor er toch gewaarschuwd wordt voor oogbeschadigingen bij een eclips:
1. Het gebruik van verrekijkers, telescopen en andere instrumenten. Deze kunnen de intensiteit van het zonlicht zo versterken dat zelfs 1/4 seconde al te veel is.
2. Het moedwillig je ogen langer openhouden, dus tegen je reflex in.
3. Het gebruik van ondeugdelijke middelen. CD's, beroete glaasjes en niet-gecertificeerde eclipsbrilletjes houden wel het grootste deel van de zichtbare straling tegen (niet alles natuurlijk want dan zou je nog niets zien). Zo wordt je reflex onderdrukt. Maar ze laten wel de onzichtbare en hoogenergetische ultravioletstraling door. Zo kun je ongemerkt een oogbeschadiging oplopen. Gecertificeerde brilletjes, voorzien van het CE-keurmerk, houden gegarandeerd de UV-straling tegen. Lasbrillen voldoen waarschijnlijk ook, maar controleer wel de specificaties.
4. Ondeskundig gebruik van hulpmiddelen. Je kunt een gaatje in een stuk karton prikken en daarmee de zon op een muur of een stuk wit papier projecteren. Als de zon gedeeltelijk verduisterd is levert dat een mooi sikkelvormig beeld op. Naar de muur of het papier kijken is niet schadelijk maar als je het niet goed begrepen hebt ga je misschien door het gaatje rechtstreeks naar de zon kijken.
WimNobel