wat is het nut van een rugvin bij o.a. orka's?

Orka's en vele andere zee(zoog)dieren hebben een rugvin. Maar waarom? Wat is het nut van deze vin?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stabiliteit, zoals jc54 al zegt. Bij boten zie je deze 'vin' vaak onder een boot zitten.
Zoals hier onder een zeilboot:
https://www.google.nl/search?es_sm=122&biw=1440&bih=799&tbm=isch&sa=1&q=zeilboot+onderkant&oq=zeilboot+onderkant&gs_l=img.3...23512.25987.0.26138.18.15.0.3.3.0.61.703.15.15.0.msedr...0...1c.1.62.img..4.14.532.HxeUznehE_4#imgdii=_&imgrc=qdabGB8axAjo3M%253A%3BYiKMuRqehLRxsM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.boten.nl%252Ffotos%252F12584-7_800x600.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.boten.nl%252Fboten%252FZeilboot%252F12584%252FJeanneau-Poker-.html%3B800%3B600

Het beste antwoord

Er zijn twee hoofdredenen. De eerste is een mechanistische (het zwemmen, jagen), de tweede is de individuele dimensie, maar dan moet je met de rugvin (dorsal fin) ook de 'saddle patch', namelijk zo de grijze zone eronder die lijkt alsof daarop de vin af en toe neerslaat en rust, voor het onderscheid zie de foto in bijlage.

Op https://www.youtube.com/watch?v=awpAiyfTecg vind je de vraag zelf ook voorgelegd en belangrijk zijn hierbij twee onderzoeksvaststellingen:
1. de vin zelf bestaat uit weefsel met geconnecteerde vezels, dus GEEN klassieke structuur van een bot met pezen daaraan die dan terug spieren vasthouden. In zekere zin, mag je de vin ergens vergelijken met borsten, een beetje ook met de penis van de man (de bloedstroming zal vermoedelijk ook variabel zijn in de vin).
2. Op 3:42 hoor je dan de tekst die ze ook bovenaan zetten dat ze merkten dat onmiddellijk na de ramp met de olietanker Exon Valdez, ook bij de wilde dieren de rugvin slap hing, misschien vergelijkbaar met een erectiestoornis (ook bij oudere dieren en mannen krijg je dezelfde opgang, bij mijn weten hebben ze die dieren nog niet getest met blauwe pilletjes, Viagra, maar misschien is dat eens de moeite om de vraag verder te beantwoorden). Daarna hoor je nog interessante zaken, maar die zijn iets minder plausibel ('sommigen'... 'voor de dood van een orca' klinkt eerst niet erg wetenschappelijk, maar de foto daarna brengt heel veel aan het licht en het woord '(de)hydratation' is wel relevant).

Zij zien volgende mogelijke redenen (4:59), ik voeg er straks zelf een andere aan toe, maar die zit op een dieper niveau wellicht maar haalt ze onrechtstreeks aan in 4.
1. patroon zwemmen versus geen patroon zwemmen: In een (klein) gesloten bassin zwemmen ze ofwel kloksgewijs of wel tegenwijzerzin in waardoor de druk de hele tijd langs een kant van de vin komt en die 'indeukt'.
2. gevangen orka's rusten zeer veel aan het oppervlak, de zwaartekracht trekt ze dus meer naar beneden
3. ze zitten dikwijls in warmer water dan in de natuur, en we weten ook allemaal dat warme baden niet goed zijn voor de viriliteit (en hier dus hetzelfde symptoom, bloedstroom dient ook voor temperatuurregularisatie van het lichaam bij 'warme' zoogdieren)
4. is wat ik zelf ook denk: ze hebben andere voeding: ze moeten er niet op jagen, dus worden (ook wij) in zekere zin gedeshydrateerd door hun voeding omdat ze dat niet meer uit hun voeding moeten halen.

Dus: luiheid maakt zwakker+lelijker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De rugvin draagt zorg voor stabiliteit in het water.
jc54