Het korte antwoord is ja.

Het lange antwoord is: liever niet, en alleen als er niets anders te vangen valt. Wolven eten bij voorkeur grote planteneters (herten, zwijnen, schapen).
tinus1969
9 jaar geleden
Nee, een wolf eet geen marters. Marters zijn roofdieren met een vlijmscherp gebit. Ze leven in wouden en zijn heel goede klimmers. Ze halen hun voedsel uit de bomen vandaan, vogels en vogelnestjes.
Zo gauw ze een wolf zien zitten ze al hoog in de boom en de wolf denkt tien keer na voor hij er een benadert.
Mocht de wolf uitgehongerd zijn en de marter "ziek of misselijk" op de grond liggen, dan is er nog een kans. :)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Een hond is de natuurlijke vijand van de steenmarter."
Als een hond het zal pakken, waarom een wolf dan niet?
http://www.steenmarter.com/steenmarter-verjagen.html
Hij zou wel willen maar het wordt voor de wolf een lastige klus.
Zelf he ik CairnTerriers, die met muskusratten aan komen zetten die qua massa en formaat voor de hond niet onderdoen.
De wolf is zelf een snelle jager die vasthoudend zijn aspirant -prooi op de huid zit.
Marters echter kun je -wat zijn mogelijkheden betreft meer met een kat vergelijken, zeer snel en agiel en voor een wolf moeilijk te pakken.
Dus een een wolf marters, ja, als hij ze weet te pakken (of haar nest weet te verstoren).
Dat laatste komt eerder voor dan het eerste, ook heel jonge matrers kunnen goed wegkomen.
Daarom pakt een wolf liever een schaap, gemakkelijk te vangen en meer vlees.
Voor mensen zijn ( niet aan mensen gewende) wolven doorgaans bang en voor een kwade boer in het bijzonder.
Antwoord, ja maar het zal zelden voorkomen!

Toegevoegd na 7 minuten:
Was ik vergeten verder te schrijven waarom ik er CairnTerriers bij haalde. In hun strategie lijken ze wat op wolven
Het zijn net als wolvern jagers maar ze kunnen gemakkelijk in holen komen en daar keren, iets wat een wolf niet kan.
Net als bij Cairn Terriers kan een wolf prooidieren aan die groter zijn dan hijzelf.
Marters kunnen -in verhouding van hun gewicht VEEL grotere dieren aan dan ze zelf zijn.
De marter moet dan ook in een bijzondere omstandigheid zijn wil een wolf hem kunnen pakken.
De "Nederlandse" wolf leeft schijnbaar solitair terwijl ze doorgaans een roedel verkiezen, waarbij ze marters etc. in kunnen sluiten