Hadden de prehistorische mensensoorten nog enige overeenkomsten in hun DNA?

Er zijn diverse prehistorische mensensoorten geweest, zoals b.v. Autralopithecus, Kenyanthropus, Cro-magnonmens, Neanderthaler en ga zo maar door. De latere soorten waren waarschijnlijk wel verwant aan elkaar, maar geldt dat ook voor de vroegere soorten, of hebben die een aparte afstamming en dus ook heel ander DNA?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
overeenkomsten met wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het DNA van de moderne mens lijkt voor 95% op dat van een chimpansee en voor 50% op dat van een banaan. Ik verwacht wel enige overeenkomst. ;-) http://www.nhm.ac.uk/nature-online/evolution/what-is-the-evidence/morphology/dna-molecules/

Antwoorden (1)

Alle soorten die je noemt zijn verwant aan elkaar en aan ons, soms als directe voorouder, soms als een soort neef-nicht-oom-tante relatie. Sterker nog, de Cro-magnon mens is gewoon 'homo sapiens sapiens' en zou (mits gewassen geschoren en aangekleed) niet opvallen op straat.

Het DNA van al deze soorten lijkt dus sterk op dat van ons; bedenk daarbij, dat een chimpansee (waar we wel mee verwant zijn maar al veel minder dan met bv de australopithecus) voor circa 99% op ons lijkt qua genen.
tinus1969
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
@belangstellende , het grootste deel van het DNA dient voor de celopbouw, groei, energievoorziening, etc.
Dat hebben we dus al gemeen met narcis, gras, etc. en dat is al zo;n 55%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus1969:
Hmmm, is het dan niet vreemd, dat, ik weet wel niet hoeveel soorten levensvormen er gedurende de evolutie zijn ontstaan, maar 1x een soort is ontstaan, die menselijke eigenschappen heeft. Je zou verwachten, dat er vaker dan 1x leven is ontstaan uit de voorradige aminozuren, met een totaal andere opbouw van het DNA, waaruit een mensachtige soort zou kunnen ontstaan. Of is dit een rare verwachting?
tinus1969
9 jaar geleden
@belangstellend. Je verwachting is op zichzelf niet raar, maar klopt niet met de bekende feiten.
Alles wijst er op, dat leven maar één keer is ontstaan. Belangrijkste argument daarvoor is, dat alle levende cellen een aantal basale biochemische reacties op dezelfde manier doen, en de genetische code voor alle cellen hetzelfde is.
Dito voor mensachtige soorten; al die soorten lijken op elkaarm voor zover bekend zowel fysiologisch als genetisch.