Ik snap je verwarring vanuit bijna 'alle' alle boekjes biologie (iets in die aard als hieronder, ik neem het uit de curus eerste graad hoger onderwijs België):

"Geslachtscellen in chromosomen komen enkelvoudig voor, bij de vorming van geslachtcellen vindt reductiedeling plaats, hierbij komt van elk chromosomenpaar een chromosoom terecht in een geslachtscel. 1 geslachtcel bevindt zich dus 1 geslachtschromosoon.
Als de spermacel een X-chromosoom bevat, is de nakomeling vrouwelijk. Als de spermacel een Y-chromosoon bevat is de nakomeling mannelijk."

En ook als je leert over de sponsdieren http://nl.wikipedia.org/wiki/Sponsdieren zie je verwarrende taal dat ze erg verwant zijn aan eencellige dierlijke cellen die wel degelijk aan de bron staan van onze meercelligheid.

Een eencellige heeft per definitie slechts één kern, een meercellige meerdere kernen, en dus nu het echte antwoord op je vraag:

Je hebt gelijk dat ook bij embryonale ontwikkeling de meercelligen een één cellige stadium passeren, de zygote, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zygote en ik citeer:

"De zygote is in de levenscyclus van een organisme het eerste, eencellige stadium juist na de versmelting van twee haploïde gameten, zoals na de bevruchting van een eicel door een zaadcel.
De gameten kunnen morfologisch gelijk zijn, beide met flagellen, of er is een vrouwelijke gameet die groter is of die geen flagellen heeft. Dan spreekt men van eicel.
Bij sommige groepen van schimmels, zoals bij de ascomyceten en de basidiomyceten, kan na de versmelting van de gameten (plasmogamie) de versmelting van de celkernen (karyogamie) uitgesteld worden tot een later tijdstip. Er is dan een fase waarin de cellen twee kernen hebben."

Omdat de zygte daarna mitotisch deelt (identieke cellen), zorgt de mitose (klieving) echter meteen voor een proces met meercelligen op toch redelijk 'geëvolueerd' niveau.

De geslachtscellen daarvoor zijn echter meercelligen en hebben een complexere kern, dus het schoolse antwoord is dat ze op het moment dat ze massaal in voorraad komen, bijv. als oöcyt bij het meisje en nog voor ze poollichaampjes vormen zijn ze al meercellig. Plots vormt zich samen met de zaadcel echter iets dat heel even 'eencellig' wordt... Daar moet je dan vervolgens echter meteen van DNA en RNA strings spreken en van klassieke celdeling van meercelligen.

Sorry voor nog meer verwarring nu dan je verwacht had. Zo simpel is het voor ons mensen dus (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie ook http://www.allesoverdna.nl/woordenboek/zygote.html waar je op 'play' kunt drukken om elke stap te zien. Het geslacht van die even 'eencellige' wordt dus bepaald door of ze een Y-chromosoom dan wel een X-chromosoom bevat voor en dus ook nog tijdens de 'versmeltingsfase'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt hier heb ik wat aan, maar beantwoord eigenlijk niet wat ik echt bedoelde, hebt namelijk ook eencellige dieren zoals bepaalde salamanders die geslachtelijk voortplanten, niet dat ik snap hoe ze dat doen maar ook niet hoe die dan mannelijk of vrouwelijk zijn en hoe die dan een zygote vormen
tinus1969
9 jaar geleden
@vergeetmenietje: salamanders zijn geen eencelligen hoor.