Waarom slaan/trappelen meerkoetjes met hun poot/poten op het water?

Je ziet wel eens bij water in de stad dat er wat randen oud afgestorven riet zijn, of dat er afval in het water ligt. Zowel zwerf afval van mensen als een hoopje resten van iets plantaardigs. Soms gaat daar wel eens een meerkoet op staan en die zie ik wel eens staan trappelen, soms met 1 poot en soms met allebei. Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Antoni
9 jaar geleden
Zou dat niet dezelfde reden hebben als waarom bijvoorbeeld merels of kippen op de grond stampen? Om insecten en andere kleine beestjes tevoorschijn te laten komen, zodat ze die kunnen opeten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Op de grond lijkt dat getrappel op vallende regendruppels. Daar reageren diertjes onder de grond op door naar boven te komen. Waterdiertjes hebben daar geen enkele reden voor en reageren er dus niet op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarom komen diertjes onder de grond dan naar boven bij regenval? Of als het lijkt dat het regent?
Antoni
9 jaar geleden
MaartenVerrips, ik had de indruk dat Broodjeei beschreef dat de meerkoetjes op iets hards stampen, dus niet op water. Dat geeft hij ook aan: wat randen oud afgestorven riet, een hoopje resten van iets plantaardigs, etcetera. Daar kunnen nog wel (land)beestjes in zitten, lijkt mij.

Antwoorden (2)

Dat is nestdrang. Hun nesten maken ze door het aanslepen van takken, afval, en ander rotzooi. Dat hoopje stampen ze regelmatig aan, zodat ze een lekker ligplekje hebben.
Dat aanstampen is geen weloverwogen besluit van het beestje, maar eerder een oncontroleerbare reflex. Die reflex overvalt hun vaak op momenten dat ze ergens een plekje zoeken voor hun nest.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie ook vaak meerkoeten die hiermee eenden de stuipen op het lijf jagen als ik brood voor ze strooi.