Wat bepaalt het geslacht bij organismen?

Ik vraag me af wat precies het verschil maakt tussen een man en een vrouw bij elke vorm organismen. Bijvoorbeeld het vermogen tot kinderen krijgen, maakt dat dan een vrouw een vrouw en niet een man? zijn er specifieke eisen hieraan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

De definitie die wikpedia geeft:

Vrouwelijk (♀) is een biologische geslachtelijke status bij veel meercellige organismen. Het is het organisme, of deel van een organisme, dat niet-mobiele gameten, de eicellen, produceert. Daarnaast dragen vrouwelijke organismen ook bijna altijd de zygoten bij zich.
tinus1969
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Niet mobiele gameten? Maar vrouwtjesvissen die kuit schieten dan? Die gameten zijn toch mobiel?
tinus1969
9 jaar geleden
@Poet, kuit kan niet zelfstandig bewegen; de gameten in kuit zijn immobiel. Dit itt hom en sperma, de gameten daarin hebben een starat (flagel) en kunnen 'zwemmen'.
Poet
9 jaar geleden
Je hebt gelijk. Hun gameten zijn speelbal van de krachten in de omgeving

Andere antwoorden (1)

Of een organisme van het mannelijk of het vrouwelijk geslacht is wordt in de eerste plaats bepaald door DNA. Vandaar dat onderzoekers aan een DNA profiel het geslacht van de betrokkene kunnen bepalen. Op basis van het DNA profiel worden bepaalde eiwitten gemaakt die karakteristiek zijn voor het betrokken geslacht, met name hormonen. Zij zorgen voor de uiterlijke kenmerken van het betrokken geslacht. Dit resulteert uiteindelijk in mannelijke indivuduen waarvan je kunt zeggen dat hun mannelijkheid allereerst is gelegen in het vermogen om zaadcellen te produceren en vrouwelijke individuen waarvan je kunt zeggen dat hun vrouwelijkheid allereerst is gelegen in het vermogen om eicellen te produceren die na bevruchting tot nieuwe individuen kunnen uitgroeien.

Toegevoegd na 21 uur:
De bronvermelding was verkeerd. Foutje van mij. Is hersteld,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
En wat dan met 'omgebouwden' personen?
Zegt biologie dan niet 'oude sexe' en paspoort 'nieuwe sexe'? Ik weet wel dat er dan hormonen moeten genomen worden, maar die kunnen toch nooit de oorspronkelijke hormonen helemaal vervangen. ( denk ik )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mannen en vrouwen hebben zowel mannelijke (testosteron) als vrouwelijke (oestrogeen) geslachtshormonen. Bij mannen is de concentratie testosteron hoger, bij vrouwen oestrogeen. Hormoonbehandelingen bij geslachtsverandering zijn dus bedoeld om de verhouding mannelijke/vrouwelijke geslachtshormonen zodanig te beïnvloeden dat de natuurlijke situatie wordt nagebootst. Onder natuurlijke omstandigheden wordt die bepaald op de manier die ik in mijn antwoord beschrijf.