Krijg je bij celdeling twee helemaal vernieuwde en verjongde dochtercellen?

Bij bacterien gaat celdeling via een binaire deling en bij mensen via meiose. Ik lees dan ergens dat de dochter cellen helemaal vernieuwd en verjongd zijn. Maar ik dacht het een is toch een kopie van de ander door replicatie en daarbij zijn er dan toch geen twee nieuwe dochter maar eigenlijk toch een moeder die gecopieerd is en een dochter heeft waarbij de eerste dan toch niet vernieuwd is. Waar zie ik het fout en is dat zowel bij binaire deling als meiose?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij celdeling bij mensen worden de telomeren steeds een beetje korter. Uiteindelijk zal de cel, aan het eind van zijn levensduur, niet meer delen en afsterven. Vergelijk telomeren, de uiteinden van het dna in de cel, met schoenveters die steeds een beetje meer rafelen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interressante vraag! Zullen dan alle cellen die gekomen zijn uit deze eerste cel allemaal op het zelfde moment sterven? Als ik de logica zo volg, zijn alle telomeren die van die ene begincel komen even lang of denk ik hier verkeerd?

Het beste antwoord

Ja.
Eéncelligen kunnen op deze manier in theorie eeuwig leven.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. ik begrijp je vraagtekens. Ik heb er destijds ook moeite mee gehad dat er geen oude en jonge cel meer was, maar wel 2 'jonge' nieuwe cellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Houdt dat in dat we de eeuwige jeugd hebben?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als jij een eencellige bent wel, ja.
erotisi
9 jaar geleden
Heb inmiddels zelf ook weer wat gevonden. Ik kwam erachter dat voordat de celdelinh plaat vindt het dna molecuul zich in tweeën splits, zodat beide dochtercellen de helft van het ooorspronkelijke dna krijgenwaarbij de aandere helft erbij wordt gemaakt. Geheel nieuw zijn ze dus niet en dat geldt zowel voor bibaire als mitose deling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewoze,
Dat zou kunnen, ik heb ze nooit geteld.