Bij welke diersoorten zijn mannen uitgestorven?

Ik ben opzoek naar diersoorten waarbij momenteel of al een tijdje geleden mannetjes zijn uitgestorven door evolutie. Ik bedoel daarbij de diersoorten die dus verder leven zonder mannetjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij alle diersoorten die zijn uitgestorven. Maar dat zal je wel niet bedoelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee niet echt, al klopt het wel, ik bedoel waarbij het diersoort niet is uitgestorven maar alleen de mannetjes variant, waarbij de vrouwtjes zo zijn geëvolueerd dat zij kunnen voortplanten zonder mannetjes, waardoor die zijn uitgestorven en het soort toch nog voort leeft.

Antwoorden (2)

Als er sprake is van voortplanting waaraan in het geheel geen mannetjes te pas komen spreek je van obligate parthenogenese. Die is vooral vastgesteld bij salamanders en gekko's. Soortnamen worden niet genoemd maar je mag ervan uitgaan dat het hier zal gaan om soorten waarvan alleen een latijnse naam bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
van een aantal dieren (amfibieen / reptielen voor zover ik weet) is bekend dat een de soort van geslacht kan veranderen wanneer dat nodig is om de popluatie te kunnen redden. Hier vallen een aantal kikkers en salamanders onder.
nounka
9 jaar geleden
een aantal wandelende takken kunnen zich ook zonder man voortplanten,... maar daar zijn nog wel mannen van te vinden ( enkel niet altijd in hun terrarium )
Ik dacht dat het laatste mannetje van de witte Rhino intussen gesneuveld was. Zie http://www.independent.co.uk/news/world/africa/death-of-white-rhino-leaves-just-six-of-endangered-animals-left-in-the-world-9804463.html (daar ging de voorlaatste dood).

In 2000 verdween de http://www.iucnredlist.org/details/3798/0, voor zover ik weet waren er daar te weinig mannetjes over om de laatste vrouwtjes te bevruchten en duurt het proces van kindjes te lang zodat het te laat was.

Van Dinosaurussen zou het omgekeerd geweest zijn: vooral vrouwtjes zouden overgebleven zijn, maar ik hoorde intussen ook al het omgekeerde, dus deze mag je officieel niet zonder verdere bronnen meenemen (misschien eens bellen naar de museu om het geslacht te vragen van de gevonden exemplaren).

Qagga moet je ook eens opzoeken, Amsterdam Zoo had in 1883 de laatste.

Ik vermoed dat je je vraag stelt op basis van roddel na een persartikel ooit waarin plots een mannetje plots al de rest opgegeten had in een dierentuin en daardoor als laatste overbleef (zie http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/howaboutthat/11392106/Rare-warty-pigs-are-lost-when-male-eats-his-entire-family-at-Bristol-zoo.html).

Ook zijn er effectief een soort zelfmoorden in de dierenwereld gekend maar dit zowel bij vrouwtjes en kinderen als bij mannetjes met het hele gezin. Dat komt trouwens meer bij mensen voor dan bij dieren, maar zijn altijd gevolg van mentaal 'flippen' van de persoon in kwestie die plots denkt als enige te weten 'hoe het verder (niet) moet'.

Succes, je vraag blijft wellicht nog even hangen in mijn hoofd want je verwijst naar de structurele verschillen tussen male en female, en die zijn diepgaander dan we willen laten uitschijnen in 'geëmancipeerde' tijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ik bedoel eigenlijk letterlijk diersoorten waarbij, door evolutie, mannetjes zijn uitgestorven omdat zij geen "functie" meer hadden, en dat vrouwtjes zijn blijven voortleven doordat zij zich zo evolueerden dat zij zich zonder mannetjes konden voortplanten, ik weet dat je bijvoorbeeld bepaalde eencellige hebt een een bepaalde parasiet waarbij dat is gebeurd, vroeger bestonden er nog wel mannetjes, nu leven ze voort zonder mannetjes maar wel met nageslacht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sommige slakken kunnen zich zowel als mannetje als als vrouwtje gedragen, net waar op dat moment behoefte aan is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat is dan weer hermafrodiet en dat bedoel ik ook niet