De hartslag heeft invloed op de bloeddruk op korte termijn.
Bijvoorbeeld als je ergens overheen wilt springen gaat je hart sneller en stijgt de bloeddruk. Meteen na de sprong kalmeert je hart en bloeddruk weer.
Op de lange termijn bepalen de nieren de bloeddruk.
Reddie
9 jaar geleden
Hartslag heeft invloed op de bloeddruk onder de vorm van het hartdebiet. Het hartdebiet = hartslag x slagvolume. Hierbij is slagvolume het volume bloed dat per hartslag weggepompt wordt. Als ik een hele hoge hartslag heb, met een klein slagvolume zal dit de bloeddruk juist verlagen omdat het netto resultaat van het hartdebiet vaak minder is. Dit is bijvoorbeeld het geval bij shock door bloedverlies en hartfalen. Het hart is dan niet meer in staat om voldoende bloed weg te pompen, door een probleem met het hart of doordat er te weinig bloed is, en zal dit proberen te compenseren door de hartslag te vergroten om zo toch nog het hartdebiet proberen te waarborgen.
Bloeddruk hangt af van heel veel verschillende factoren en regelmechanismen. Hartslag heeft absoluut geen lineair verband met bloeddruk. Je kan je wellicht voorstellen dat hoe hoger het hartdebiet (HD), hoe hoger je bloeddruk zal zijn.
Een andere zeer belangrijke factor in de regulatie van de bloeddruk is de doorsnede van de bloedvaten. De diameter van de bloedvaten is variabel in ons lichaam. Als deze diameter verkleind wordt, zal de druk in die vaten stijgen. Als de diameter groter wordt, zal de druk dalen.
Bij inspanning zal het hart harder gaan samentrekken en vaker samentrekken door directe activatie van het zenuwstelsel. Ook zal het zenuwstelsel zorgen voor samentrekking van de slagaders (m.u.v. huid en spier) en aders (door samentrekking van de aders krijg je een vergrote return van bloed naar het hart). Maar het zenuwstelsel zal ook via de bijnieren adrenaline vrijstelling stimuleren die ook deze effecten heeft.
Dus ja hartslag heeft een invloed op de bloeddruk onder de vorm van harddebiet, maar het is maar een van de vele mechanismen die allemaal met elkaar samenhangen om de bloeddruk te reguleren.