Is een slapend mens zwaarder dan een wakker mens?

Als ik mijn hond optil als ie slaapt, voelt het zwaarder dan als ie wakker is.. Volgens mij geldt dat voor mensen ook.. Maar weegt ie dan ook meer of is dat alleen gevoelsmatig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Wat betreft het netto gewicht blijft een slapend persoon natuurlijk hetzelfde, maar iemand in totale ontspanning geeft niet mee. Er zit geen weerstand meer op de spieren en jij moet dan het volledige gewicht dragen.

Een wakker persoon, vangt een deel van het gewicht op door de spieren aan te spannen, dus in feite is het tillen dan lichter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt zo omdat hij/zij dan ontspannen is dus dood gewicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betekent dat dat de spieren een gedeelte van het gewicht dragen, als degene wakker is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt, maar als je erbij bent c,q wakker werk je mee. En wordt het gewicht anders overgedragen
Dat lijkt maar zo ja.Iemand die bewusteloos is,of iemand die straalbezopen is,en dus niet meewerkt is ook moeilijker op te tillen.
Mensen worden niet zwaarder of dikker als ze slapen.Net zomin als sommige kleren dik maken.Het lijkt maar zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we niet op een half kilootje kijken, is een slapend mens net zo zwaar als een “wakker”mens.
Als je een “wakker” mens optilt, zal hij altijd proberen zich lichter te maken door een beetje mee te helpen. Hij duwt zich enigszins omhoog, slaat een arm om je nek, etc. Je hond doet hetzelfde door b.v. zijn poten op je borst of op je schouders te leggen. Op deze manier wordt het gewicht beter verdeeld over je lichaam en komt niet alles op je armen terecht.
Een slapend (bewusteloos) mens is als een zak meel. Hij geeft niet mee, zijn hoofd, armen en benen hangen naar beneden en al met al voelt hij twee keer zo zwaar.
Je kunt dit controleren door met je hond op een weegschaal te gaan staan en dit te herhalen als hij slaapt. Het probleem wat daarbij optreedt is dat hij snel wakker wordt als je hem optilt, of het moet een echte slaapkop zijn.

Wat betreft het halve kilootje. Tijdens de slaap eet een mens niet, maar verbruikt hij wel calorieën. Hij zal dus iets lichter worden gedurende de nacht. Daarom weeg ik me ’s morgens altijd. Ha, ha.