Hoe werkt aldosteron op het kalium in het bloed?

Volgens mijn cursus Fysiologie doet aldosteron kalium van extracellulair naar intracellulair gaan. Een beetje verder staat echter dat aldosteron ervoor zorgt dat er meer kalium uitgescheiden wordt. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (1)

Aldosteron werkt er hoogte van de nier en zorgt hier voor natrium reabsorptie waardoor er ook water volgt door osmose (Dit is het doel van aldosteron). Je hebt zeg maar 3 delen.

De tubulus van de nier waarin de urine zit, daartussen een cellaag en daarnaast de bloedvaten (en het interstitium).

In de eerste fase van aldosteron reactie zullen de natrium en kalium kanalen tussen de tubulus van de nier en de cellaag langer open blijven. Aangezien de natrium concentratie in de tubulus hoger is dan in de cel, zal er via diffusie natrium de cel in gaan. Voor kalium is het omgekeerd, de kaliumconcentratie in de cel is veel hoger dan in de tubulus, dus kalium zal uit de cel gaan via diffusie.

Aldosteron stimuleert ook de natrium/kalium pompen tussen de cellaag en het bloed (en interstitium). Hierdoor wordt natrium (mbv ATP) de cel uit gepompt zodat er een zo laag mogelijke natriumconcentratie is in de cel waardoor diffusie optimaal verloopt. Tegelijkertijd wordt via deze pomp kalium de cel in gepompt.

Op deze manier zal natrium dat via de kanaaltjes tussen de tubulus en de cel de cel binnen blijven komen (en vervolgens weer naar het interstitium gepompt worden) en kalium zal de cel blijven verlaten.

Het netto resultaat is dat je alsmaar kalium in de urine blijft stoppen en natrium uit de urine blijft halen. Dus: verhoogde kalium uitscheiding.

Aldosteron is een hormoon dat werkt op de kern van de cel. Het zal in de kern transcriptie en translatie voor de aanmaak van extra kanalen en Na/K pompen stimuleren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Concreet op het tweede deel van je vraag:
Kalium gaat vanuit het bloed/interstitium inderdaad de cel in gepompt worden door de Na/K pomp, maar het lekt vervolgens weer uit de cel door de open ionkanalen en komt zo in de 'urine' terecht.

Toegevoegd na 5 minuten:
https://www.elitenetzwerk.bayern.de/uploads/tx_templavoila/1_530_400.gif

Dit plaatje illustreert het geheel ook duidelijk