Waarom blijven bepaalde menselijke lijken na vele jaren nog goed in tact, terwijl andere na het zelfde aantal jaren volledig ontbinden?

Een lijkgraver heeft mij verteld dat hij dit fenomeen constateerde, van dat bepaalde lijken bijna geheel na 30 of 50 jaar in tact blijven terwijl andere opgegraven lijken geheel tot stof zijn geraakt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Het zal aan een aantal factoren liggen... de conditie van het lijk, (o.a.vochtgehalte, oud of jong, mager of dik, zuurstofgehalte van de weefsels).
Een uitgedroogd mager oud mens zal minder snel bederven dan jongere of dikkere mensen, omdat een mager ouder iemand minder (bederfelijk)collageen in de botten heeft, en minder vlees, wat sneller bederft dan botten. Vocht en vlees zijn de voedingbodem voor de microorganismen die het bederf veroorzaken... hoe minder vocht en voedingsbodem, des te minder bacteriën, des te minder bederf . Ook de grondsoort zal uitmaken, droge zure of zandgrond conserveert, terwijl erg vochtige grond het bederf zal versnellen. Hoe sneller de verdroging, des te minder bederf.
Hele natte (veen)grond conserveert ook weer, omdat er dan geen zuurstof bij komt, zodat bepaalde bacteriën ook niet blijven leven en het lichaam niet kan oxideren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De oorzaak kan zijn,dat het lichaam in een bepaald soort aarde is begraven,waardoor het lichaam min of meer mummificeert. Ook,maar nu wordt het gokken,kan door het gebruik van medicijnen,voor de dood intrad de ontbinding versnellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft vooral te maken met de onttrekking van water aan het dode lichaam.
Voor ontbinding is vocht nodig, sommige grond is hygroskopisch en onttrekt dan zo snel vocht aan het lichaam dat er te weinig vocht is om het ontbindingsproces in gang te houden.
Dit is een van de verklaringen voor wat er in Wieuwerd (Friesland) gebeurt is met de lijken die spontaan mummificeerden.
Mensen die al in zeer slechte staat verkeerden door slopende ziektes voordat ze stierven , ontbinden sneller
en dan is zelfs een aantal dagen boven de grond houden van de overledene zonder koeling een akelige aangelegenheid.