Hoe heet het volume lucht dat per minuut voor de gaswisseling beschikbaar staat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4K
Reddie
9 jaar geleden
Een volume per tijd heet een debiet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gaswisseling?

Antwoorden (1)

Het volume lucht per minuut voor gaswisseling in de longen heet het ademminuutvolume.

Ademminuutvolume (AMV) en alveolaire ventilatie
Het AMV is de totale hoeveelheid verse lucht die zich elke minuut door de luchtwegen beweegt. Het AMV staat gelijk aan het tidaal volume vermenigvuldigd met de ademfrequentie. Normaal is het tidaal volume 500 ml. Normaal is de ademfrequentie 12 keer per minuut. Het AMV is 6L/minuut.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je antwoord is incorrect, het AMV is de hoeveelheid lucht die geademd wordt. Echter niet alle lucht die ingeademd wordt is beschikbaar voor gaswisseling, aangezien niet in alle delen van de luchtwegen mogelijkheid is tot gaswisseling. In mijn onderstaande antwoord staat het verschil uitgelegd.