Hoe werkt het met de krop van de vlaamse gaai?

Ik zie dat vlaamse gaaien heel de krop vol laden met noten - eikels - pinda noten enz enz ik vraag me af hoe ze dat weer uit de krop krijgen om het ergens te verstoppen - zie ook filmpje dat ze pinda`s met schalen en al inslikken- http://home.kpn.nl/jmaa1941/gaaikleverhoutduif.htm

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

De vogel heeft een soort tussen station voor zijn maag zitten. Dit noemt men: "krop". Het is een holte in de keel die ruim voor zijn maag zit en met een goede reden: het dient als vervoer om het eten naar bijv. de jongen te kunnen transporteren.
Om het voer aan de jongen te kunnen geven brengen de jongen een chemisch proces bij de oudervogel op gang. Dit stofje maakt dat de vogel in staat is om het voedsel aan zijn jongen te geven. De jongen maken geluid, laten de (rode) kleur zien in de binnenkant van de bek en keel.
Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen ze de oudervogel nog meer stimuleren door deze aan de zijkant van de snavel te wrijven/pikken.
Er ontstaat een spierbeweging in de hals en de krop. De oudervogel kan dan niet anders dan het voer uit de krop met een beweging naar boven duwen. Zo transporteert hij het voedsel naar de jongen.
Bij bepaalde vogelsoorten gaat het voedsel toch even de maag in, wordt voor verteerd, en omhoog gebracht, via de krop en de snavel, en zo aan het kuiken gegeven.
Je kunt dit vergelijken met het proces bij moederhonden. De pups likken haar aan de bek. Door een opeenvolgend proces in de hormonen (die bij de dracht en het werpen op gang wordt gebracht) is de moederhond in staat om voedsel uit haar maag op te braken. Het is bij honden voor verteerd op deze manier om het voor de pups (wiens maag en darmen nog op gang moet komen tot een bepaalde leeftijd) goed verteerbaar te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de vlaamse gaai kan dat weer prima opgeven,door een vorm van kokhalzen.dat is voor deze vogel heel gewoon.