Hoe weten wetenschappers welke kleur uitgestorven dieren hadden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aangezien huid vergaat, zijn daar hooguit afdrukken van te vinden, maar die geven de kleur natuurlijk niet aan. Ook wordt een volledig DNA zelden tot nooit gevonden bij uitgestorven dieren (DNA vergaat en is dan incompleet), maar je weet nooit wat in de toekomst beschikbaar komt aan kennis en mogelijkheden. Ofte wel: De kleur blijft gissen, maar dat is kennelijk geen probleem ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naast wat de twee boven mij zeggen, geven de onderzoekers hier vaak een eigen idee aan. Zo werkt het ook bij een replica maken van een uitgestorven mensen soort, bijvoorbeeld bij de haren kiezen ze gewoon wat mooi vinden.

Antwoorden (2)

Men kan onderzoek doen naar de kleurstoffen die mee gefossiliseerd zijn. Daartoe moet er dan wel materiaal beschikbaar zijn waarmee dat kan. Voor de Anchiornis, een vogelachtige van circa 150 miljoen jaar oud is dit gelukt.

Het probleem is dat je goed geconserveerde huid moet hebben om de kleurstoffen te kunnen identificeren. Voor veren is dat dus al wel gelukt maar voor huid nog niet. Er is mij een geval bekend van een stuk huid dat eventueel uitkomst zou kunnen bieden, maar ik heb nergens resultaat van het onderzoek kunnen vinden.

Als je dan ziet dat we van één dino weten welke kleur hij had en van een andere er misschien achter kunnen komen dan weet je ook dat alle kleuren die gebruikt worden vooral een gok zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb mijn antwoord vooral op dino's geschreven maar zie nu dat de vraag over uitgestorven dieren gaat, en dat is dus meer dan dino's. Bovenstaande geldt dan natuurlijk evenzeer maar dieren die korter geleden zijn uitgestorven is natuurlijk makkelijker omdat de kans op het vinden van huid en pigment groter is.

Daarnaast worden er bijvoorbeeld nog hele, ingevroren, mammoets gevonden. Die zien er gewoon nog uit zoals ze waren.

Nog recenter zijn er soms nog plaatjes van zoals die gemaakt zijn. Bijvoorbeeld van de dodo.

Moraal van het verhaal. Hoe korter geleden uitgestorven, hoe makkelijker het is (wat niet wil zeggen dat het makkelijk is) en er zijn verschillende manieren waarop je erachter kunt komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weten ze vrijwel niet. De meeste gissingen hierover zijn gebaseerd op de kleuren die verwante nog levende dieren hebben.