Hoe kan het dat mijn broer heel anders is qua karakter en intelligentie dan ik?

Nu weet ik dat je maar 50% van je DNA deelt met je broer/zus, maar dan nog zou je denken dat je op veel fronten wel hetzelfde moet zijn toch? maar echt bij bijna alles verschillen wij. Hij is hoogbegaafd (ik heb een net bovengemiddelde intelligentie), hij kan onwijs goed sporten (ik normaal). Verder verschillen we ook erg qua karakter/gedrag.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Hoe ben je geworden wie je bent ?

• Nature-aanhangers vinden dat je gedrag het meest bepaald wordt door je aangeboren eigenschappen zoals intelligentie en aanleg voor sporten.

• Nurture-aanhangers vinden dat je belangrijkste eigenschappen aanleert of afleert. Bijvoorbeeld als je snel agressief bent, kun je leren om jezelf te beheersen.

• Aangeboren eigenschappen: eigenschappen die erfelijk zijn bepaald en die je hebt vanaf je geboorte. Dit zijn eigenschappen die je maar heel moeilijk kunt veranderen, bijvoorbeeld driftig of verlegen, ADHD. Ook intelligentie hoort hierbij.

• Aangeleerde eigenschappen: alle normen, waarden en gewoonten die je overneemt van je ouders, je leraren en andere volwassenen, maar ook van je vrienden, bijvoorbeeld leren praten, leren stil te zijn of je concentreren.
• Ons gedrag is bijna steeds een combinatie van aangeboren en aangeleerde kenmerken.

Het kan ook zijn dat je zelf minder intelligent inschat, en dat je daardoor er al van uit gaat dat iets te moeilijk is.
Het kan ook zijn dat je broer fanatieker is in alles, dus harder zijn best doet voor leren en sporten.

En biologisch erfelijk zijn de verschillen ook goed verklaarbaar.
Als je moeder eigenschappen a en B heeft, en je vader C en d , dan kunnen de kinderen dus A-C, ad, bc. of bd erven .
Stel jij bent A-C en je broer bd . Dan lijken jullie niet op elkaar.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja een mooie en overwogen reactie, wel een plus waard.