Hoeveel dieren zijn er nodig om van een kudde te kunnen spreken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Poet
9 jaar geleden
Om ergens van te kunnen spreken heb je vooral mensen nodig ;-)
nounka
9 jaar geleden
Vreemd dat mijn antwoord helemaal verdwenen is. Nochtans was het juist wat erin stond.

Antwoorden (1)

"Een kudde is groep gemeenschappelijk levende zoogdieren. Een kudde biedt de dieren bescherming. Terwijl een aantal dieren rustig aan het grazen is, houden andere dieren de wacht. Voor een roofdier is het veel moeilijker om een kudde aan te vallen dan een enkel dier. En mocht het gebeuren dat een roofdier toch een dier verschalkt, dan kan de rest zich uit de voeten maken terwijl de pechvogel wordt opgepeuzeld.
Als een dier buiten de kudde terecht komt, is het ten dode opgeschreven. Daarom is de strategie van roofdieren er dan ook vaak op gericht om een enkel dier, bij voorkeur een jong, oud of zwak dier, van de kudde te isoleren. Dit kan door bijvoorbeeld door zichzelf tussen de prooi en de rest van de kudde te plaatsen.
Er is een rangorde in een kudde. Er is één duidelijke leider. Dit kan een mannelijk of een vrouwelijk dier zijn; dit hangt af van de diersoort. Jonge dieren staan altijd onderaan in de rangorde. Maar de hele kudde zal het jong wel beschermen tegen gevaren van buitenaf. Vaak worden de grootste en sterkste dieren aan de rand van de kudde geplaatst, terwijl de jonge dieren in het centrum moeten blijven.

Het houden van kuddes vee was een belangrijke stap in de ontwikkeling van de mensheid: in plaats van te moeten jagen op dieren voor vlees, werd het mogelijk gemaakt het vlees in de buurt te houden. Het hoeden van vee in kuddes was een stap in de domesticatie van dieren."

Als ik naar de definitie van een kudde ga kijken, moet ik vast stellen dat men het uitsluitend over een samenlevende groep, troep of veel dieren heeft.
Twee dieren als een kudde beschouwen, valt buiten alle logica, en zij voldoen niet aan wat de verwachtingen van die groep moeten zijn.
Een kudde, kan bij een aanval zich splitsen in kleinere groepjes van een paar dieren, maar dan spreekt men niet meer van een aantal kuddes, maar van een paar afgezonderde dieren, meestal kleeft men er een getal op. Twee, drie, vier enz.

Laat ons stellen dat er pas sprake is van een kudde wanneer alle eigenschappen die voor een kudde nodig zijn, zijn voldaan. Dat is voor de meeste groepen een ander getal, en dus niet nauwkeurig te bepalen.