Wat is Troppo Bella Donna? In een serie werd het als een drug genoemd. Klopt dit?

En is het troppo bella of bello donna?
Weet ook niet of ik het in de juiste categorie heb gezet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Belladonna is mij bekend als homeopathisch medicijn. Het is wolfskers, en de Latijnse naam is Atropa belladonna. Het wordt ook wel slaapbes genoemd. Het eten van drie bessen van de plant kan dodelijk zijn voor een kind, en tien tot twaalf bessen voor een volwassene.

Extracten van de plant werden al in de oudheid gebruikt voor de behandeling van geelzucht, roodvonk, kinkhoest, zenuwziektes en epilepsie.

Bij matig inwendig gebruik ervan kunnen er waanvoorstellingen en roestoestanden optreden. En dat zal de reden zijn dat het ook als drug kan worden gebruikt.
Amadea
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Een dodelijk middel dat homeopatisch is?
Bella Donna, Mooie vrouw. Vrouwen gebruikten het in hun ogen zodat ze grote pupillen kregen door verlamming van de kringspier.
Om deze reden ook grbruikt bij oogonderzoek (vroeger).
Amadea
9 jaar geleden
Wel even goed lezen, voordat je onterecht op de negatieve duim drukt. De bessen zijn dodelijk. Een aftreksel van de plant is een homeopathisch medicijn, Belladonna. Zie bijvoorbeeld http://www.avogel.nl/homeopathie/belladonna-d4-druppels.php
Waarschijnlijk ging het om atropa belladonna, beter bekend als atropine. Dit wordt gebruikt als medicijn bij hartritmestoornissen, bij reanimatietechniek en in oogdruppels. Het heeft veel bijwerkingen, waaronder hallucinaties, dus het zou best kunnen dat het als drug gebruikt wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens de bron van Jellinek wordt het inderdaad als drug gebruikt, maar vanwege de bijwerkingen gebeurt dat niet veel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+, heel volledig en zeer juist.