Kan het (non-stop) roken van een man invloed hebben op de intelligentie van zijn nakomelingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
9 jaar geleden
Wel als hij constant zou roken naast zijn zwangere vrouw. Dan kan het invloed hebben op de foetus. Maar niet als het kind al geboren is.
Edraket
9 jaar geleden
'Wel als hij constant zou roken naast zijn zwangere vrouw"
Is daar onderzoek naar gedaan?
Amadea
9 jaar geleden
Ja. Bij mensen die meeroken doordat zij verblijven in rokerige ruimten zijn de schadelijke afbraakproducten van de tabaksrook ook in het bloed aantoonbaar. Dit geldt ook voor ongeboren kinderen die passief meeroken. De hoeveelheid schadelijke stoffen in het bloed van het kind is vaak nog hoger dan in het bloed van degene die rookt.
Meeroken is minder erg dan zelf roken, maar brengt wel degelijk gezondheidsrisico’s met zich mee.
Edraket
9 jaar geleden
Dat afbraakproducten van tabaksrook aantoonbaar zijn in het bloed en gezondheidsrisico's meebrengen is bekend.
Maar is ook aangetoond dat deze stoffen de intelligentie beïnvloeden?
Je gaat nogal kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Edraket
Het is in heel veel studies aangetoond dat bepaalde stoffen die (onder andere) in tabaksrook zitten een groot invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen. Neem b.v. zware metalen (ergens las ik dat in sommige landen zorgt lood voor 10-20 IQ-punten minder bij de kinderen), of teer.
Meeroken is inderdaad minder erg, maar zeker niet gezond, en het beïnvloedt óók de hersenen, dus je intelligentie.
Edraket
9 jaar geleden
@Gabi
Er zal best wel lood in sigarettenrook zitten. Maar dat is zo weinig dat dit niet separaat wordt vermeld bij de analyses van die rook.
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-44-206-tabak.pdf Die lood waar jij het over hebt komt van uitlaatgassen van auto's die de kinderen inademen, omdat in sommige landen nog loodhoudende benzine wordt gebruikt. Waar mij het om gaat, is dat bij Goeievraag te vaak vragen worden beantwoord op basis van een onderbuik gevoel.
Niet op basis van feiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beïnvloed het dus enkel de intelligentie van de baby wanneer er gerookt wordt in de buurt de zwangere vrouw, of is het genetisch materiaal van de rokende man al min of meer beschadigd waardoor het de intelligentie van de nakomelingen beïnvloedt? Want dat was mijn vraag :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsss beïnvloedt is met dt... Ik haat mezelf als ik zulke fouten maak xD
Amadea
9 jaar geleden
@Edraket: er is tot nu toe nog geen antwoord op deze vraag gegeven.
Edraket
9 jaar geleden
@Amadea
Maar wel een reactie, die kan worden opgevat als een antwoord.

Het beste antwoord

Eerst: Bij de zaadlozing van een man komen zo'n 100- 200 miljoen zaadcellen 'vrij'. In deze hoeveelheid is er een deel van de zaadcellen standaard 'defect'. Geen goede zweepstaart etc. Misvormde en afwijkende zaadcellen kunnen daarom nooit het eitje bereiken omdat deze simpelweg niet sterk genoeg zijn.
Bij een man die veel rookt gaat de kwaliteit van het sperma achteruit. Dit heeft effect op de 'bouw' van de zaadcellen (zoals bijvoorbeeld een afwijkende zweepstaart etc.)
Mocht het zo zijn dat het aantal chromosomen wordt aangetast, kan er geen embryo ontstaan.
Als het embryo zich eenmaal ontwikkeld tot foetus etc. ontwikkelen ook de hersenen zich. Een vrouw die rookt kan, dankzij de giftige stoffen in het bloed, ervoor zorgen dat de groei van het kind geremd stagneert en daardoor ook te ontwikkeling van de hersenen. De ontwikkeling van de hersenen is van invloed op intelligentie.

Epigenetica wijst echter wel aan dat roken een slechte invloed heeft op de genen van de vader en dus uiteindelijk op de nakomelingen. Dit hoeft dus niet perse de intelligentie van het kind aan te tasten maar kan er wel voor andere problemen zorgen zoals bijvoorbeeld AD(H)D, concentratie problemen, gevoeliger voor stress etc.
Factoren die ervoor kunnen zorgen dat de intelligentie niet volledig tot zijn recht kan komen.

Meer over epigenetica: zie bron