is er direct bloedtoevoer nodig om de zenuwen te laten werken?

Als bijv een vinger een tijdje afgeknelt heeft gezeten, waardoor minder bloedtoevoer naar de vinger ging lijkt de vinger gevoelloos. Maar heeft het zenuwstelsel niet een zelfstandig functioneren naast het bloedstelsel?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Ja, een zenuw heeft bloed nodig.

Een slapende vinger kan als een tijdelijke neuropathie worden beschouwd. De vinger slaapt wanneer de zenuw die de vinger innerveert, wordt samengedrukt. De samendrukking beïnvloedt de bloedtoevoer naar de bewuste zenuw, waarop deze abnormale prikkels afgeeft (tintelingen), een zogenaamde ‘paresthesie'. Door te bewegen wordt de samendrukking ongedaan gemaakt en de bloedtoevoer herstelt zich. Hierdoor functioneert de zenuw weer normaal en verdwijnt het tintelende gevoel.
Erna55