Eten bacterien elkaar ook op?

Stel er is heel weinig voedsel eten ze elkaar dan levend of dood op? Maw zijn bacterien kannibalen?

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is niet gebruikelijk maar er zijn bacteriën die dat wel doen.

Dat is geen overlevingsmechanisme voor bijzondere situaties zoals voedselschaarste maar het is gewoon een eigenschap van die bacteriën. Bijvoorbeeld de Micavibrio aeruginosavorus, welke zich vastzet aan andere bacteriën en daar dan bruikbare voedingsstoffen uitzuigt. Daarbij sterft de uitgezogen bacterie. Bacteriën met zulke eigenschappen kunnen in potentie, na optimalisatie, zelf als antibioticum ingezet worden.