Welke boom/plant neemt de meeste co2 uit de lucht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
19.9K
tinus1969
9 jaar geleden
Het meeste per wat? Per uur? Per vierkante meter? Per hoeveelheid mest?
Cryofiel
9 jaar geleden
Het meeste per jaar, dat moet de plant zijn die het snelste groeit, gemeten in kilogram droge massa. Ik vermoed dat bepaalde bamboesoorten een goede kans maken. ook zeewier zou wel eens hoog kunnen scoren.

Het beste antwoord

Er zijn verschillende kroossoorten die enorm veel CO2 uit de lucht op kunnen nemen. Vooral eendenkroos is hierin een bekend voorbeeld, hier wordt dan ook uitgebreid mee geëxperimenteerd. Suikerbieten (hierboven genoemd) kunnen per hectare ongeveer 38.000 kilogram CO2 opnemen, terwijl eendenkroos ongeveer 500 ton (500.000 kg) per hectare op kan nemen. Een ander belangrijk punt is dat eendenkroos onder de meest gunstige omstandigheden ongeveer met 50% in omvang kan groeien per dag (!), waardoor dit ook een stuk sneller een hectare zal kunnen beslaan dan bijvoorbeeld de suikerbieten.

Ook zijn er verschillende soorten algen die veel CO2 zouden kunnen opnemen, procentueel doen zij dat ook al op aarde, maar dit komt omdat het grootste deel van het aardoppervlak uit oceaan bestaat, gevuld met algen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In totaliteit zal het antwoord van algen in de oceanen wel kloppen, maar dit komt doordat de oppervlakte zo groot is.

Als je per ha kijkt, dan nemen suikerbieten de grootste hoeveelheid CO2 op, en zetten dit om in suiker. Een ha suikerbieten neem dan ook meer CO2 op dan een ha bos of welk ander gewas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Die suiker wordt echter geconsumeerd. Bij de daaropvolgende stofwisseling wordt de suiker weer omgezet in CO2, onder opname van precies die hoeveelheid zuurstof die de suikerbiet heeft geproduceerd om de suiker te kunnen vormen. Als je dit meerekent, is de netto CO2-opname van een suikerbiet nul. Algen daarentegen hebben wel een netto CO2-opname. Dat komt doordat een deel van de algen na het sterven naar de oceaanbodem zinkt, en daarbij het in de algen opgeslagen koolstof meenemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na het afsterven komt ook dit koolstof weer in de kringloop
Cryofiel
9 jaar geleden
Niet helemaal. Een deel van het koolstof van de dode alg wordt niet verteerd. Het blijft op de zeebodem liggen, tot het na miljoenen jaren ofwel alsnog wordt verteerd, ofwel in de aardkorst verdwijnt wanneer de oceaanplaat onder een andere tektonische plaat schuift.