Wat is (of zijn) de precieze neurotransmitter(s) die jou een verliefd gevoel geven?

De ene site heeft het over dopamine en een ander over serotonine. Ook zijn er sites die beweren dat beide neurotransmitters nodig zijn voor dat fantastische verliefde gevoel. Maar ook PEA, adrenaline en noradrenaline heb ik voorbij zien komen.

Maar hoe zit het nou écht?
Zijn er meerdere neurotransmitters nodig om dat verliefde gevoel te geven, of is er maar een die daadwerkelijk met de eer mag strijken...?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (2)

Op het moment dat er een gevoel van verliefdheid waargenomen wordt, zullen er in de hersenen hormonen en neurotransmitters aangemaakt worden. Dit zijn onder andere:
dopamine: de stof die al het werk doet en stimuleert tevens de aanmaak van oxytocine
oxytocine: de 'knuffelstof', omdat deze stof voornamelijk voorkomt bij vrouwen, omdat dit een stof is die vrijkomt bij het geven van borstvoeding en samentrekkingen tijdens de geboorte (moedergevoelens). Maar er zijn uit onderzoek aanwijzingen naar voren gekomen dat oxytocine ook voorkomt bij mannen tijdens het knuffelen en strelen.
norepinephrine: zorgt voor de aanmaal van adrenaline, ofwel het stresshormoon in je hersenen. Dit komt voornamelijk tot uiting op het moment dat je in het bijzijn bent van de persoon die deze verliefdheid bij je oproept. Zo kan het voorkomen dat je ineens een heftig kloppend hart voelt, niet meer weet wat je wilt zeggen, gaat stotteren, en dergelijke. Deze reactie kan door je hele lichaam merkbaar zijn, waardoor ook de 'vlinders in je buik' tot stand komen.
serotonine: een neurotransmitter die betrokken is bij stemmingen, emoties en dergelijke.
fremar
9 jaar geleden
Het zijn niet de neurotransmitters die je het verliefde gevoel geven.
Het is een keten van zenuwcellen die hierbij betrokken zijn, en elkaar onderling steeds stimuleren. Dat doen ze wel met neurotransmitters, en nog veel meer transmitters dan je genoemd hebt, maar het zijn niet de neurotransmitters zelf die het gevoel geven.
Reddie