Waarom rekt haar uit als je er aan trekt of er gewicht aan hangt?

Haar bestaat uit het eiwit keratine. Dit is opgebouwd uit twee helixvormige moleculen die om elkaar heen wikkelen. Ik vroeg me af of dat misschien de reden is dat haren uit kunnen rekken? En hoe dat werkt? Heeft iemand daar misschien een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (2)

Alles waar je een gewicht aan hangt rekt uit. Door die rek ontstaat er een terugdrijvende kracht die zorgt dat het materiaal intact blijft (niet uit elkaar valt).
Dat geldt dus niet alleen voor haar, maar ook voor een ijzeren staaf of een houten paal. Die uitrekking kan best heel weinig zijn. Dan heet het materiaal stijf. Als de uitrekking meer is noem je het materiaal slap.
Bij indrukking spreek je van hard en zacht.
Reddie
9 jaar geleden
Je haar bestaat uit grotendeels uit keratine en vocht, je haar wordt beschermd door haarschubben, als deze schubben gezond zijn, sluiten ze als dakpannen je haar af, is je haar ongezond dan staan de schubben een beetje open en dat maakt je haar breekbaarder. Je kunt je haar vergelijken met een elastiekje, als daar 1 zwak punt inzit, is dat deel niet rekbaar meer, maar dan breekt het, zo is het met je haar ook, sluiten de schubben goed, dan breekt het niet snel en kan het rekken en terug naar de originele lengte. De keratine zorgt uiteindelijk onder invloed van het vocht voor de rekbaarheid, dit komt omdat de keratine op een bepaalde manier door het haar zit gevlochten wat de structuur elastisch maakt, het vocht zorgt voor de elasticiteit van de keratine. Je theorie klopt dus wel in grote lijnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
mooi verhaal..en praktisch gezien klopt het ook+.maar....haar is toch "dood"...iets wat dood is kan toch niet gezond/ongezond zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:), Klopt, haar is dood materiaal, maar toch speken we van gezond of ongezond haar, dit omdat haar dat glanst er gezond en goed verzorgd uitziet, haar dat dof is, beweegt voor het oog niet, vandaar gezond haar, gezond haar heeft ook gesloten haarschubben en geen gespleten punten.